Purpose marketing is een van belangrijke aandachtspunten van de Nederlandse marketeers.75 procent van hen vindt dat zijn bedrijf een positieve bijdrage aan de maatschappij levert. Dit heeft ook invloed op de arbeidsmarkt: 88 procent trots is op zijn organisatie en draagt dat ook actief uit. Dat blijkt uit De Grote Marketing Enquête 2018, het jaarlijkse onderzoek dat Adformatie in samenwerking met onderzoeksbureau DVJ Insights doet naar de meest urgente marketingonderwerpen. Dit jaar werkten 373 marketingprofessionals mee aan het onderzoek.
Agile werken, waarbij marketingafdelingen in kortere cycli werken met multidisciplinaire teams, is ook een belangrijk thema; 40 procent van de marketeers is bezig met het implementeren van een agile werkwijze in de organisatie of heeft dat al gedaan; 54 procent doet er helemaal niets mee in de organisatie, 7 procent heeft er nog nooit van gehoord. Van de marketeers die agile werken, zegt 38 procent dat de organisatie daar succesvoller van is geworden.
Een andere trend is influencer marketing; 43 procent van de marketeers zet deze vorm van marketing in en 38 procent ziet een positief effect op sales door de inzet van influencers. Ruim een derde ziet een positief effect op de merkbekendheid, maar ruim de helft staat hier neutraal tegenover.
Effect van media-inzet
In het onderzoek werd dit jaar extra aandacht besteed aan media-inzet. Opvallend is de comeback van tv als bereiksmedium. Vorig jaar had 16 procent van de marketeers de hoogste verwachtingen van het bereik van televisie, ten opzichte van 29 procent dit jaar. Branded content op sociale media volgt op de voet met 27 procent.
Daar staat tegenover dat marketingprofessionals verwachten dat branded content juist het meest effectief is: 28 procent versus 16 procent die tv noemt als meest effectief. Conversaties op sociale media doen het goed in zowel bereik als effectiviteit. Andere media, zoals radio en print, volgen op afstand.
Succesvolle marketeers
De onderzoekers maken een onderscheid tussen winnaars en verliezers in marketing. Simpel gesteld kunnen we bedrijven die omzetgroei realiseren, bestempelen als winnaars, en de bedrijven die geen omzetgroei realiseren, of zelfs dalen in omzet, als verliezers. Dat leidt tot de volgende conclusies:
- Winnaars werken veel vaker dan verliezers samen met een marketingadviesbureau en dat bureau heeft dan ook veel vaker de regierol;
- Winnaars ontwikkelen reclame-uitingen veel minder vaak in huis (ze besteden dat dus vaker uit);
- Winnaars besteden de ontwikkeling van content vaker gedeeltelijk uit en - logisch - ontwikkelen die dan ook veel minder vaak in huis;
- Winnaars besteden merkstrategie vaker gedeeltelijk uit, anders gezegd, ze doen die minder vaak volledig in eigen huis;
- Winnaars zijn minder vaak van plan om één of meer merken het komende jaar te herpositioneren;
- Winnaars staan minder sceptisch tegenover influencer marketing en zien er vaker duidelijke effecten van op sales;
- Bij winnaars is vaker draagvlak voor innovatie en ze hebben er ook vaker budgettaire vrijheid voor;
- Winnaars bezuinigen veel minder vaak op het marketingbudget, het is vaker stabiel gebleven of zelfs toegenomen
Meer weten over hoe marketeers tegen de belangrijkste onderwerpen aankijken? Download hier de belangrijkste resultaten van de Grote Marketing Enquete.
Purpose als marketing is een trending topic. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquete. En een heldere Purpose voor een organisatie levert betere resultaten op. Dat staat vast. Maar het begint niet bij marketing en de werving van nieuw personeel. Want Purpose eindigt extern en begint intern.
Het gaat er primair om dat de Purpose van de organisatie gewaardeerd wordt door de eigen mensen. Hoe geïntegreerd is de Purpose in het eigen handelen, geeft het perspectief, wordt het gewaardeerd en wordt de bijbehorende verantwoordelijkheid genomen? Dat zijn de vragen die je moet beantwoorden voordat je met Purpose naar buiten gaat.
Ik ben benieuwd in hoeverre de Purpose binnen organisaties leeft. Als dat voldoende inclusief is, dan kun je naar buiten. Anders blijkt het snel alleen windowdressing.
Ik ben benieuwd hoe dit in de meeste organisaties wordt gemeten en aangepakt. Reageer! Hier of rechtstreeks.