Zeeman had vorige week weer eens iets geniaals te pakken. Eerder verkocht het – in limited edition – onder meer trouwjurken voor een prikkie en designer sneakers voor Zeeman-prijzen. Dit keer kwam het met een zelf ontwikkelde eau de parfum, op basis van 20 procent parfumolie en met exclusieve ingrediënten en toch maar voor 4,99. Alles voor de goede zaak: de ‘Zeeman-manier’ uitleggen. Wat dat behelst? ‘Alles eenvoudig houden’, zegt directeur marketing bij Zeeman, Caroline van Turennout, ‘en dat betekent in het geval van het eau de parfum “Lucht” dat we het bij de bron hebben ingekocht, weinig varianten aanbieden, reclame maken met stockbeeld, het verpakken in een standaard flesje, en dat we geen uitgebreide klantentests hebben gedaan.’
En dat had succes, laat Zeeman na het weekend met een persbericht weten. ‘Tienduizenden flesjes “Lucht” vlogen afgelopen zaterdag over de toonbank. Het parfum bleek een grote hit, het was zowel in de webshop als in de winkels binnen een paar uur uitverkocht.’ Zeeman jubelt verder: ‘Klanten die er wel snel genoeg bij waren, verspreidden hun aanwinst massaal op social media. Ook de reacties op de twee geuren zelf waren overwegend zeer positief.’
Uitverkocht
Eerder zagen we in limited edition uitgebrachte producten (bijvoorbeeld badslippers van Febo, of sneakers van Lidl) in een later stadium voor veel meer dan de bescheiden verkoopprijs aangeboden worden op Marktplaats en andere platforms. Hetzelfde blijkt nu ook te gebeuren met Lucht. Zeeman stelt vast dat de flesjes al voor soms wel voor 40 euro worden doorverkocht. Niet de bedoeling, zegt Van Turennout. ‘We willen juist onze een topgeur voor de laagst mogelijke prijs aanbieden. We zorgen ervoor dat we zo snel mogelijk weer nieuwe voorraad hebben, zodat zoveel mogelijk mensen plezier kunnen hebben van Lucht’.
Een opmerkelijke geschiedenis. Uitgerekend Zeeman weet uit eigen ervaring dat een spraakmakend product heel wat mensen in beweging kan brengen. Heeft Van Turennout die schaarste niet bewust gecreëerd om nóg een keer aan de pr-bel te trekken? ‘Integendeel’, reageert ze, ‘we hebben één order laten maken en die in twee delen verdeeld, zodat we gerichter konden na-verdelen op het juiste tijdstip en naar de juiste winkels. Lucht is namelijk voor alle zeven landen gemaakt (in verschillende taalversies, red.) en we hadden geen idee hoe en waar het zou aanslaan. We hadden de tweede levering in oktober gepland en die is nu naar voren gehaald, waarbij we grotere aantallen kunnen sturen naar de winkels die het eerst waren uitverkocht.’
Zoveel mogelijk mensen blij maken
‘Nee, we hebben met Lucht geen schaarste gecreëerd’, herhaalt Van Turennout, ‘sterker nog, we hadden behoorlijke buikpijn van deze hoge aantallen.’ Waarom? Omdat het creëren van schaarste logisch is voor designermerken volgens Van Turennout, maar niet voor merken die voor de massa zijn bedoeld.’
Hoeveel stuks Zeeman dan in eerste instantie heeft laten produceren? Daar doet Van Turennout geen precieze uitspraken over. ‘Tienduizenden’, zegt ze. Volgens haar is Lucht nadrukkelijk niet bedoeld als limited edition. ‘We willen juist zo veel mogelijk mensen blij maken met een goed eau de parfum voor maar 4,99.’
Betekent dit dus dat Lucht een vaste plek in het assortiment krijgt? ‘Ja’, zegt Van Turennout, ‘maar dat gaat wel nog een paar maanden duren. Maar als je een parfum fijn vindt, is het wel zo handig als je hem nog een keer kan kopen.’