Maatschappelijk verantwoord ondernemen is ook doorgedrongen in de marketing van bedrijven. Dat kan via de wijze van adverteren of het gebruik van materialen. Maar ook door een merk te koppelen aan een maatschappelijk verantwoord thema of zelfs specifiek doel. Wat weer aansluit bij de toenemende behoefte van beroemdheden om zich ook maatschappelijk verantwoord op te stellen. Zie de Prius hype in Hollywood, enkele jaren.
De keuze van een goede ambassadeur is geld waard. Voor (in willekeurige volgorde?) bedrijf, beroemdheid en maatschappelijk doel. Dat kan mooie voorbeelden opleveren. Zoals de campagne van luxe horloge merk Baume & Mercier met onder meer Kiefer Sutherland en Meg Ryan. Via Baume & Mercier & Me wordt een vijftal goede doelen gesteund, van het Hollywood Museum tot de Prostate Cancer Foundation. Al iets minder is de samenwerking van Nicholas Cage met Mont Blanc: Helping others gives success true meaning, waarmee het Heal the Bay project in Santa Monica financieel wordt ondersteund. Minder, omdat ik het best goed voor heb met het milieu, maar om dan specifiek de Santa Monica Bay te steunen...
Eind juli werd het al aangekondigd, maar er is een nieuwe samenwerking: Louis Vuitton en Michael Gorbatsjov. Misschien zit er een marketingtechnische bril-jan-te gedachte achter (Louis Vuitton -> nouveau riche -> Rusland!), maar de advertentie, o.a. in NRC afgelopen vrijdag, is potsierlijk: Gorbatsjov op de achterbank van een schijnbaar te kleine taxi, naast een reusachtige Louis Vuitton tas, met op de achtergrond de Berlijnse muur. Gorbatsjovs Green Cross wordt er mee gesteund. Maar tegen welke prijs?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!