Je kunt ermee herkenning en emotie mee creëren, maar ook onderscheidende merk assets bouwen. Muziek komt direct binnen in je emotionele spectrum en maakt je dus ontvankelijk voor een boodschap. ‘Music strikes a chord’. Het geeft een shortcut naar je hersens en daarmee omzeil je ook onbewuste reclametegenstand. Met emotionele beleving die openstraat kun je makkelijker je merk bouwen. En op radio is het ongelooflijk belangrijk om je geluid goed te hebben en te laten passen bij de ‘mood of de nation’.
Muziek zou onderdeel moeten zijn van het concept, maar is dat meestal niet. Het wordt vaak bepaald in executie (geluidsstudio). Als je eerder met muziek komt (adverteerders houden vaak van letterlijke commercials) dan zet je vaak het reclame concept dicht, want dan heeft de opdrachtgever alleen maar dat liedje voor ogen. Het zou ideaal zijn als het in conceptfase wordt meegenomen, want daardoor ontstaat er een betere koppeling met het merk.
Uniciteit is belangrijk, maar het moet ook bij het merk passen en vooral de boodschap ondersteunen. Goede reclamemuziek moet niet alleen zorgen voor herkenning van het nummer maar moet juist zorgen voor merkkoppeling! Uniciteit is belangrijk en dus geen ‘Get Lucky’, die bij twintig commercials wordt gebruikt.
Jazeker, goede voorbeelden zijn de Nikon-reclame met 'Welcome Home' (Radical Face), Ikea met ‘Home’ (Edward Sharpe), Coca-Cola met I just wanna make love to you (Etta James) en NS met Tha This Waltz (Leonard Cohen).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!