T-Mobile en Tele2 gaan in Nederland per direct verder als één nieuw merk: Odido.
Aan de herpositionering is anderhalf jaar lang in het diepste geheim gewerkt. Er ging een militaire operatie aan vooraf om de nieuwe merknaam droog te houden. Gevels met de nieuwe naam werden afgeplakt, journalisten moesten voordat ze de achtergronden van de rebranding kregen toegelicht een non-disclosure agreement ondertekenen.
Toch ging het niet helemaal goed. T-Mobile maakte een foutje waardoor de links naar de nieuwe site al ver voor de onthulling van de nieuwe naam zichtbaar waren.
Dat was ook de concurrent opgevallen, want uren voor de onthulling van ‘Odido’ plaatste KPN een blog op zijn site met de titel: Wat is Odido? De openingszin: ‘Je leest het goed, Odido. En nee, we hebben geen tikfout gemaakt.’
Wie bij Google op Odido zocht kreeg deze als eerste te zien. KPN legt uitgebreid uit dat Odido uit het Grieks komt en gaat over luisteren naar de goden of het universum: ‘Odido gaat dus over communicatie. Best een belangrijk onderwerp voor een telecombedrijf als KPN.’
De telecomprovider gaat nog even door op het woord en leidt dat uiteindelijk naar zijn eigen merk toe: ‘Ga je op het internet op zoek naar Odido en zoek je dan naar een goede deal voor een internetabonnement? Dan zou je zomaar bij KPN uit kunnen komen.’
KPN dat besluit met: ‘Wij zetten in ieder geval alles op alles om iedereen in Nederland te verbinden met een duurzame toekomst.’ De hijacking van KPN bleef niet onopgemerkt: