Premium

Bij Koninklijke Jumbo moeten ze opschalen om de vraag naar puzzels aan te kunnen

Nederlanders zijn massaal aan het puzzelen geslagen nu ze thuis in quarantaine zitten. De puzzeltrend was er al, maar krijgt nog een boost.

Legpuzzel Jan van Haasteren
Koninklijke Jumbo

Het was je misschien al opgevallen dat je in je timeline op Instagram steeds meer puzzelende mensen tegenkomt. Nu mensen vanwege het coronavirus meer thuis zijn, raken ze scherm-moe en zoeken naar meer mindfull en nostalgisch vermaak.

Jan Bart Fanoy van Legpuzzels.nl stelt vast dat het vooral twintigers en dertigers zijn die de legpuzzel hebben ontdekt. Zijn online legpuzzelwinkel zag de omzet in vergelijking met vorig jaar vervijfvoudigen. Fanoy: ‘Vooral de puzzels van vijfhonderd tot duizend stukjes zijn in trek, maar ook naar exemplaren van meer dan vijfduizend stukjes is vraag.’ Ook Carola Davids van Puzzelplaza zegt dat de omzet door het dak gaat. ‘De verkoop via internet overtreft die van de sinterklaasperiode en kerst.’

Bij Koninklijke Jumbo (dus van de spellen, de puzzels en het speelgoed), is het momenteel alle hens aan dek. Jesse Pijpers, regional marketing manager Benelux bij JumboDiset* vertelt wat de opleving betekent voor marketing, sales en distributie.

RM: Kun je verklaren waarom legpuzzels zo populair zijn nu de coronacrisis is uitgebroken?
JP:

‘Eigenlijk zien we al een langere tijd dat de legpuzzel onverminderd populair is. Er is een spontane groei van de verkoop van puzzels. In December 2019 merkten wij al een groei van +22 procent in de doorverkoop van alle puzzels in Nederland ten opzichte van de gehele doorverkoop in 2018.'

'Nu, mensen met de uitbraak van het coronavirus meer tijd thuis doorbrengen, zien we de trend nog verder doorzetten. Mensen hebben behoefte aan iets anders dan een beeldscherm en zijn op zoek naar meer mindfull en nostalgisch vermaak. Puzzelen kunnen mensen individueel doen, maar ook samen met hun partner of gezin en daarom is het bij een grote groep mensen in trek.’

RM: Wat betekent het voor Jumbo?
JP:

‘Het aantal orders op puzzels, bordspellen en educatief speelgoed is gigantisch toegenomen. Amazon.nl is net geopend, en ineens stonden we met een bordspel in de top10 best selling items op Amazon tussen de mondkapjes en Apple-accessoires!’ **

RM: Wat doet Jumbo om de vraag aan te kunnen?
JP:

‘Gelukkig wordt het grootste gedeelte van onze producten in Nederland bij de NSF (Nederlandse Spellenfabriek) geproduceerd. Daarom hebben wij nauwelijks te maken met distributieproblemen vanuit het buitenland. In de fabriek wordt volgens de richtlijnen van het RIVM gewerkt , waardoor we de mogelijkheid hebben om nog te blijven produceren. Verder kijken we ook naar andere opties om aan de toegenomen vraag voor Nederlandse producten te kunnen beantwoorden. Normaal gesproken hebben we twee mensen die de expeditie organiseren. Dat is nu opgeschaald naar tien mensen.'

RM: Zie je de distributie sterk verschuiven naar online?
JP:

‘Deze verschuiving was uiteraard al gaande, met de impact van het coronavirus zien wij tot op dit moment nog geen plotse verschuiving. De winkels zijn nog niet allemaal gesloten. De vraag neemt toe vanuit zowel online als offline retailers.’

Legpuzzel Wasgij
Legpuzzel Wasgij Jumbo
RM: Doet Jumbo nog iets aan specifieke marketingcommunicatie naar aanleiding van de toegenomen vraag?
JP:

‘Wij zijn zowel reactief als proactief naar aanleiding van de toenemende interesse vanuit media en influencers. We sturen hen onze producten en beantwoorden inhoudelijke vragen. Vanuit alle hoeken hebben wij aanvragen gehad om samenwerkingen op te zetten. We beoordelen per aanvraag of dit bij ons past. Overigens hebben we ook puzzels gedoneerd aan woonzorgcentra, om de ouderen die wellicht eenzaam zijn in deze tijden, wat vermaak te bieden.'

RM: Zie je de vraag naar bepaalde afbeeldingen verschuiven tijdens deze crisis?
JP:

‘Er is geen sprake van een verschuiving. Jan van Haasteren, het nummer één puzzelmerk van Nederland, heeft een marktaandeel van 37 procent. Nummer twee is: WasGij.’

‘Het gaat in beide gevallen om drukke, getekende platen, waarbij in detail veel humor en nostalgie te vinden is. De reden van het succes van deze twee intellectual properties, is dat mensen tijdens de zoektocht naar dat ene stukje, steeds nieuwe details uit de plaat ontdekken.’

Over Jan van Haasteren

Jesse Pijpers: ‘De Jan van Haasteren-legpuzzels kenmerken zich door de drukke, humoristische taferelen in een thema, als een stripverhaal in één grote tekening. In de loop der jaren zijn er tal van vaste figuurtjes ontstaan - Sinterklaas, de indiaan, het papieren vliegtuigje - die de fans telkens weer in een andere arena tegenkomen.’

* Koninklijke Jumbo vormt samen met zusterorganisaties Diset en James Galt de Jumbodiset Group. De producten worden verkocht in meer dan 50 landen wereldwijd

** Pijper doet geen uitspraken over welk bordspel het gaat.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie