Aanbieders van betaalde tv-diensten als Netflix zouden eens goed naar hun zoekfunctie moeten kijken. Consumenten snappen het namelijk vaak niet: 37 procent van de OTT–abonnees wereldwijd kijkt geen tv-programma’s meer omdat het te lastig is om ze te vinden. En dan wordt een dienst al snel te duur.
Aldus onderzoek van TiVo.
47 procent van de respondenten vindt dat het makkelijker zou moeten om tv-programma’s te zoeken, zeker gezien het bedrag dat ze betalen voor de dienst.
Opmerkelijk: 40 procent van de kijkers zet de tv helemaal uit wanneer ze niets kunnen vinden om te bekijken.
‘Met name millennials – toch de generatie die het meest naar online videocontent kijkt - geven aan dat er veel ruimte is voor verbetering als het gaat om zoeken en vinden,’ aldus de onderzoekers.
TiVo maakte de conclusies na een online poll onder 5500 OTT-abonnees in 7 landen, waaronder 2,500 in de VS, de rest in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, China, Japan en India.
Uit de resultaten blijkt dat Amerikaanse consumenten iets andere kijkgewoontes hebben dan consumenten in andere landen.
Down-graden ipv cancelen
11 procent van de wereldwijde respondenten zegt bijvoorbeeld eerder een goedkopere versie van een betaalservice te nemen, in plaats van helemaal te cancelen. 8 procent wil het abonnement opzeggen de komende zes maanden.
Bij Amerikanen ligt het percentage ‘down-graders’ maar liefst op 21 procent, en 13 procent denkt erover na om op te zeggen.
Amerikanen kijken gemiddeld ook langer tv: 5,5 uur per dag, tegen 4 uur per dag voor niet-Amerikanen. Gemiddeld besteedt men 19 minuten per dag aan het zoeken naar een geschikt programma.
Millennials zijn 32 minuten per dag kwijt aan zoeken
Amerikaanse millennials kijken meer dan 6 uur per dan naar content, en spenderen 32 minuten per dag aan zoeken en browsen naar geschikte content.
Alles valt of staat bij gebruiksgemak: Consumenten die wel tevreden zijn met de zoekfunctie van hun betaaldienst, kijken maar liefst 7,5 uur content per dag.
In de VS heeft 73 procent van de millennials streaming devices thuis. 91 procent heeft een OTT-abonnement. Bij de baby boomers liggen die percentages respectievelijk op 29 en 50 procent.
Welke OTT-diensten zijn populair? 81 procent van de Amerikaanse respondenten gebruikt Netflix, net als 69 procent van de Britten, 64 procent van de Fransen en 38 procent van de Duitsers. 50 procent van de Amerikanen maakt ook gebruik van Amazon Prime Video, net als 49 procent van de Britten, 61 procent van de Duitsers en 28 procent van de Japanners.