Het Franse JCDecaux, de wereldwijde marktleider, bereidt een bod voor op het Amerikaanse Clear Channel, in Nederland bekend als Clear Channel Hillenaar.
Volgens een bericht in de International Business Times zou JCDecaux een uitweg willen vinden uit de mindere economische situatie op de Europese markt. Een bod op Clear Channel zou de Fransen meer grip geven.
JCDecaux SA meldde over de eerste drie kwartalen van 2014 een wereldwijde groei van 4,2 procent naar een omzet van bijna 2 miljard euro. Aparte cijfers over Europa worden niet gepubliceerd.
Private equity
Omdat JCDecaux tegen de kartelwetgeving aan zou kunnen lopen, is het plan om samen op te trekken met een private equity bedrijf. Inmiddels zou er al met investeerders gepraat zijn.
De Europese tak van Clear Channel heeft een waarde van zo’n 2 miljard euro.
Beide partijen willen niet reageren.
Acht jaar geleden zou JCDecaux al eens een poging hebben gedaan Clear Channel in te lijven.
Bestedingen
De derde grote partij in de outdoormarkt, CBS Outdoor International, ging begin dit jaar verder onder de nieuwe naam Exterion Media. In september 2013 kwam het bedrijf in handen van Platinum Equity, een private equity-fonds dat gespecialiseerd is in fusies, overnames en verkopen.
Volgens een rapport van de internationale onderzoeker G2Mi Research waren de bestedingen aan out of home in 2013 156 miljoen euro. Uit cijfers van Nielsen blijkt dat de netto out of home bestedingen in Nederland in de eerste helft van 2014 met 3,2 procent zijn gegroeid.
JCDecaux wil bod doen op Europese tak Clear Channel
De twee grootste outdoorexploitanten smelten in Europa mogelijk samen.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement