Het zong al een tijdje rond in het wereldje en Marco Derksen van Marketingfacts.nl deed er ook niet geheimzinnig over, maar gisteren werd het pas echt bekend:
Ilse Media, onderdeel van Sanoma, neemt een belang in Marketingfacts.nl (MF).
Een paar vragen aan algemeen directeur Paul Molenaar (foto) van Ilse Media over de achtergronden van de deal.
Hoe groot is het belang dat jullie nemen?
Paul Molenaar: 'Het is een minderheidsbelang van 25 procent.'
Waarom doen jullie dit?
Paul Molenaar: 'We vinden Marketingfacts.nl een goed verhikel om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de online marketing-markt.'
Wat bedoel je daarmee?
Paul Molenaar: 'We stoppen marketinggeld in campagnes en dat blijven we ook doen. Binnenkort gaat er weer het een en ander van start, maar ons belang in MF is eveneens een marketinginvestering.
We willen op een effectieve manier de online marketingwereld volwassen maken en dat doen we door via de events en opleidingsmateriaal van MF onze kennis te verspreiden.'
Jullie zaten helemaal niet in b-t-b-informatie. Sanoma heeft er ook niets mee. Gaan jullie meer op dit vlak doen?
Paul Molenaar: 'Het is inderdaad verrassend dat we dit doen. Maar het is best mogelijk dat er nog andere initiatieven komen in weer andere vormen. We willen vooral de kennis van het online marketingvak verhogen.'
Dat betekent ook dat jullie je onderzoeken en kennis via MF gaan verspreiden. En dan is het gebeurd met de onafhankelijkheid van deze marketingblog.
Paul Molenaar: 'Nee, we willen geen invloed uitoefenen op de redactie, die overigens bestaat uit mensen met een baan in interactieve marketing. We gaan ons logo op MF plakken en op de events die plaatsvinden. Ook zullen we inhoudelijk deelnemen. Dat levert een hoop publiciteit op waar ik al tevreden mee ben. MF heeft binnenkort zijn eerste workshop over online media planning. Daarover kunnen wij ook wel iets zeggen.'
Zochten jullie al langer naar een platform?
Paul Molenaar: 'Nee, het is bij toeval ontstaan en het klikte. Ik vind wel dat het nog niet hard genoeg gaat met interactieve marketing. Als je kijkt naar het aandeel van de interactieve media in de totale mediabestedingen, zijn de meeste marketeers nog te behoudend. Daar willen we wat aan doen.'
Wat vindt Sanoma hiervan?
Paul Molenaar: 'We zijn redelijk onafhankelijk.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!