Hockeyclub Den Bosch heeft een nieuwe hoofd- en shirtsponsor, Scotch Whisky Investments. Bedoeling is dat naam van de beleggingsmaatschappij in whisky's de komende drie jaar op de shirts van de dames- en herenselectie komt te staan. Beide komen uit in de hoogste hockeyklasse.
De keuze voor de nieuwe sponsor is opvallend, want in 2016 was dezelfde onderneming, toen nog Scotch Whisky International geheten, shirtsponsor van de voetbalvereniging Koninklijke HFC. De amateurclub kreeg destijds een boete van 4540 euro opgelegd door de KNVB en een voorwaardelijke uitsluiting uit de competitie. Volgens de voetbalbond overtrad HFC de reglementen waarin staat dat voetbalclubs geen reclame mogen maken voor alcohol.
Ook de Reclame Code Commissie oordeelde dat de shirtsponsoring van Scotch Whisky Investments in strijd is met Reclamecode voor alcoholhoudende dranken: ‘Doel en strekking (…)zijn onmiskenbaar de kleding van actieve sporters niet in verband te brengen met alcoholhoudende drank, ook indien de aanprijzing niet is bedoeld als aanprijzing van alcoholhoudende drank zelf.’ In hoger beroep werd het oordeel bevestigd.
Groot afgedrukt
Een van de zaken die destijds meespeelden was het feit dat Scotch Whisky groot was afgedrukt op het shirt. Dat is nu niet anders. De hockeybond KNHB kan volgens het bondsreglement een vereniging beboeten als de sponsoring in strijd is met de regels van de Reclame Code Commissie. Bij herhaaldelijke overtreding kan het de teams uitsluiten van verdere deelneming aan de competitie.
Rob Almering, voorzitter van Hockeyclub ’s-Hertogenbosch, denkt desondanks dat hij zich met de sponsoring van Scotch Whisky Investments geen probleem op de hals heeft gehaald. ‘We hebben er overleg over gevoerd met de KNHB. Het is een financieel bedrijf dat een alternatief voor beleggen aanbiedt.’
Heeft de KNHB goedkeuring gegeven voor deze sponsornaam op de shirts.
‘Dat niet direct. Er is aangegeven dat er een grote verantwoordelijkheid bij de club zelf ligt. Er is natuurlijk een breed kader van fatsoen en passenheid, en dat heeft vooral te maken met interpretatie. Onze interpretatie is dat het gaat om investments, om beleggingen. Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.’
Zowel de KNVB als de Reclame Code Commissie oordeelde in 2017 dat Scotch Whisky International op een sportshirt tegen de regels is.
‘Er is een verschil met toen, het bedrijf heette toen nog ‘International’, tegenwoordig staat er Investment achter Scotch Whisky. Dat is waar het bedrijf over gaat. Het is geen drankmerk en we hebben het niet over een malafide onderneming, maar over een bedrijf in beleggingen dat door de AFM is goedgekeurd.’
Bij de jeugd is voor een andere sponsor, Earth Today, gekozen. Scotch Whisky Investments op het jeugdshirt werd niet passend bij de filosofie gevonden, aldus het persbericht.
‘Ja dat klopt, drank en jeugd vind ik nog een andere. Maar met name vind ik dat de jeugd moet begrijpen wat er op het shirt staat, en ik denk dat het woord investments daar niet aan voldoet.’
Dat geeft het probleem toch aan: jongeren, die opkijken op tegen de eerste teams, zien daar op het shirt Scotch Whisky staan, zonder te begrijpen waar investments voor staat?
‘Nou dat weet ik niet. We hebben met Scotch Whisky Investments voor de jeugd gewoon een andere invulling gekozen, dat staat er los van.’
Juridische stappen
Dat HC Den Bosch juridisch wordt aangesproken voor de nieuwe sponsor op het shirt lijkt al onvermijdelijk. De Stichting Alcohol Preventie (Stap) verwacht de KNHB de sponsoring op het shirt niet zal toestaan. Mocht dat niet zo zijn dan Stap zelf een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie over deze sponsoring, laat het Adformatie weten.
De KNHB zegt in een reactie de zaak eerst goed te willen bestuderen. Het had de shirts met daarop de sponsornaam nog niet gezien. Mocht de Reclame Code Commissie een negatief oordeel over de sponsoring uitspreken, dan moet de naam van Scotch Wkisky Investments van de shirts van Den Bosch volgens het bondsreglement.