Bierbrouwer Hertog Jan lanceert 'de Proeftuin', een lidmaatschap voor speciaalbierliefhebbers dat 130 euro per persoon per jaar kost. De abonnee ontvangt vier keer per jaar drie kruiken van 50cl, gevuld met nog niet eerder uitgebracht speciaalbier. Hertog Jan geeft bij dit pakket brouw- en smaaknotities van de brouwers, een kijkje achter de schermen bij de totstandkoming van de bieren en laat de abonnee feedback geven op de bieren.
Tienduizend abonnees
Hertog Jan heeft in eerste instantie tienduizend lidmaatschappen beschikbaar. Meer is vooralsnog niet mogelijk omdat vanwege het specifieke brouwproces van de bieren en omdat de brouwer de logistiek zelf regelt. Liefhebbers kunnen het lidmaatschap alleen aanschaffen via de webwinkel van Hertog Jan, zonder tussenkomst van een derde partij. De brouwer stuurt de bierpakketten elk kwartaal op naar zijn leden.
Experimenteren met meer bierabonnementen
Hertog Jan experimenteert ook met twee andere bierabonnementen, gericht op seizoensbieren en zijn kenmerkende Grand Prestige-bier. Deze bierabonnementen komen in 2022 beschikbaar. Adriaan Bos, marketingmanager van Hertog Jan, zegt: 'we zien veel vraag naar nieuwe abonnementsvormen en we vinden dat we met Hertog Jan perfect aan die behoefte kunnen voldoen.'
Er zijn meer bierbrouwerijen die abonnementsmodellen hanteren. Ook steeds meer bierwebwinkels bieden pakketten aan die elke maand of elke drie maanden bij leden thuisbezorgd worden. Recent onderzoek van marktbureau Multiscope wijst uit dat steeds meer Nederlanders interesse hebben in een (online) abonnement op etens- en drinkenswaren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!