[gastblog, door Hans van Dijk] Ik ben twee keer in Cannes geweest. Beide keren samen met Krijn van Noordwijk die speciaal voor Cannes een chocoladebruin broekpak met korte broek had aangeschaft.
We deden alles wat je in Cannes hoort te doen. Dronken worden van veel te duur bier. Nachtje doorhalen en met een groepje op het strand eindigen. Voetballen kijken bij de jonge honden op de camping. Dagenlang commercials kijken in de bioscoop. Klappen bij de goede films, fluiten bij de slechte.
Er was toen (we spreken van vlak na de Slag bij Waterloo) ook een Reden om naar Cannes te gaan. In die tijd zag je zelden reclamefilmpjes uit andere landen. Bij een internationaal bureau kreeg je misschien twee keer per jaar een videoband met werk uit verre landen. Geen enkel filmpje had je ooit eerder gezien.
Ergens in de jaren negentig kwam internet. Meesterlijke uitvinding. Je kon daar – in het begin een beetje krakkemikkig – filmpjes op zien. Inmiddels kunnen we alle reclame uit alle landen zo ongeveer live zien. Er is dus – vertel het niet verder, en zeker niet aan financieel directeuren van bureaus - geen enkele goede reden om nog naar Cannes te gaan.
Dringend advies aan creatieven: ga een paar keer naar Cannes, en doe alles wat je daar hoort te doen. Behalve in de bioscoop naar filmpjes kijken, dat gaat thuis veel beter en je houdt ter plaatse meer tijd over voor de belangrijke dingen.
Hans van Dijk is creatief directeur bij Skipintro.
In de aanloop naar Cannes Lions plaatsen we dagelijks artikelen over dit festival en zijn bezoekers. Alle artikelen lees je terug in ons Cannes Dossier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!