Naschrift vooraf - Na het verschijnen vanochtend van deze column heeft Albert Heijn de teksten op zijn site aangepast en verbeterd. Ook is de vindbaarheid van de coronamaatregelen aangepast. De nieuwe tekst over het AH-beleid voor 'corona' is hier te vinden. Daarbij is ook een link naar het 'samen'-deel van de site met informatie over corona opgenomen. JM
Wie via Google op zoek gaat naar het coronabeleid van Albert Heijn, met die woorden ook, komt terecht op de pagina van de AH-klantenservice. Onder het nogal lelijke kopje ‘Wat doet Albert Heijn met betrekking tot het coronavirus (COVID-19)?’ is te lezen welke maatregelen de leidende supermarkt in Nederland neemt.
AH schrijft te zorgen voor een veilige omgeving om te winkelen en te werken en 'de maatregelen rondom hygiëne en 1,5 meter afstand’ te hanteren. ‘Wij volgen de richtlijnen van het RIVM, al sinds de uitbraak van corona.’
Daarna volgt er plompverloren een zinnetje waar van alles achter te zoeken is: ‘Het is een breed debat in de samenleving en we verwijzen graag door naar het CBL, de branchevereniging van supermarkten’. Dat was het.
Wat is precies dat brede debat in de samenleving? En waarom laat Albert Heijn de informatie over corona in vredesnaam aan een ander, aan een koepelorganisatie over?
Zo bijzonder of exclusief is de informatie van het CBL in ieder geval niet, blijkt bij doorklikken. Het geeft praktische adviezen, van de bekende 1,5 meter afstand houden, contactloos betalen tot en met het alleen boodschappen doen. Niet iets wat AH zelf niet zou kunnen vertellen. Sterker, elders op de site van de supermarkt zijn de maatregelen ook te vinden.
Albert Heijn zou - een marktleider waardig - beter moeten. De halfslachtige communicatie staat symbool voor de aanpak in de supermarkten zelf. Bij de AH’s die ik bezoek in Amsterdam, is de urgentie van de coronacrisis naar de achtergrond verdwenen. Er staan liefdeloos een desinfecterende spray, handgel en papieren doekjes te wachten voor wie de mandjes of het karretje extra wil schoonmaken.
AH noemt dat een schoonmaakstation, ingevoerd omdat een medewerker dan niet heel de dag bij de ingang hoeft te staan. 'Want die hebben we soms hard nodig in de winkel'. Of je er alleen binnenkomt of met vrienden maakt ook niet uit, er wordt simpelweg niet op gelet.
Bang voor het scherpe kantjes van het debat?
Natuurlijk bespaart het arbeidskosten als niemand de karretjes hoeft schoon te maken en kijkt wie er naar binnen gaan – Jumbo doet beide overigens wel.Maar AH zou nu het virus weer vaker opduikt moeten gaan in de strijd en de teugels weer moeten aantrekken.
Dat gebeurt niet. Misschien is de supermarkt bang voor het ‘debat in de samenleving’ dat scherpe kantjes begint te krijgen. Een marktleider loopt daar echter niet voor weg, al helemaal niet omdat er redelijke consensus is over de 1,5 meter en het desinfecteren. AH kan het beleid gewoon weer ‘opschalen’ zonder dat het daarmee veel verontwaardiging over zich afroept.
Ook qua marketing ligt er niets in de weg . Internationale onderzoeken laten juist zien dat consumenten wereldwijd zaken goede reiniging en barrières tegen corona meewegen bij de beslissing om ergens te winkelen of niet.
Veel meer argumenten zou AH toch niet nodig hebben om samen - het woord waar het zo van houdt - met zijn klanten de maatregelen tegen corona weer op te pakken.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Als AH een echte marktleider zou zijn (in gedrag en niet in procentpunten), dan zouden ze de verwachtingen van hun klanten overtreffen met het duurzaam creëren van een veilige winkelomgeving.
De tijd dat deze grootgrutter op de kleintjes lette, is al lang vervlogen...