Schrijven we het jaar 2020 al helemaal af, of kunnen we zorgen dat we in het vierde kwartaal nog een goede eindsprint maken? Dat kan zeker, zeggen vier experts. Deel één van het vierluik uit het Adformatie #5: Marcel van Zwieten, managing creative director DotControl & RockBoost en expert in growth hacking. Hij adviseert merken zichtbaar te blijven in deze tijd. ‘Als er geen vraag is naar je product, betekent dat niet dat er geen vraag is naar je merk.’
‘Growth hacking gaat om heel goed luisteren naar de doelgroep en reageren op de pijn die de doelgroep heeft. Of het nu goed of slecht gaat met de economie maakt voor die methode weinig verschil. Iedereen wordt geraakt door corona, maar wat je ermee doet, is een tweede. In crisistijd zijn bedrijven extra kritisch waar je je geld en tijd aan besteedt. Dat betekent dat je heel snel moet weten of je uitgaven bijdragen aan je doelstellingen. Daarvoor moet je in een vroeg stadium zoveel mogelijk testen wat er werkt. Zet geen grote campagne neer, maar kijk bijvoorbeeld naar verbeteringen in de customer journey. Deze tijd heeft efficiëntie en pragmatisme nodig.’
‘Wat digitaal is kan exponentieel groeien. Idealiter heb je dus een digitaal element nodig. Op die manier kun je namelijk veel sneller testen. Bij een advertentie in een magazine lukt dat minder goed. Als je veel en snel test, dan weet je welke kant je op moet. Als een product of dienst niet digitaal actief is, ben je zo maanden verder.’
‘Nee, dat is een misvatting. Growth hacking gaat niet om snelle groei, maar om duurzame groei. Om goed naar de doelgroep te kunnen luisteren, heb je een merk nodig wat stabiel is, consequent en eerlijk. Het is een compleet andere mindset dan bij klassieke marketing.’
‘Deze tijd vraagt om eerlijke communicatie. Niet alleen vanwege de coronacrisis, maar ook vanwege de kwestie rond gelijkheid, de Black Lives Matter-beweging. Er heeft een enorme verandering plaats. Als je daar goed op reageert, kan dat voor duurzame merkvoorkeuren gaan zorgen. Bovendien verandert het landschap voor digitalisering, de consument is geneigd digitaal te gaan kopen, ook onder de oudere doelgroep. Dat biedt veel kansen voor bedrijven die daar actief in zijn.
‘Tegelijkertijd zie ik ook hele grote risico’s. Veel bedrijven worden in deze tijd introvert en wachten tot de economie weer gaat aantrekken. Daardoor word je direct ingehaald door bedrijven die wel open en goed communiceren. Communicatie is vaak een flinke kostenpost, dus als de inkomsten teuglopen, wordt dat teruggedraaid en is een merk vrijwel onzichtbaar. Die onzichtbaarheid leidt tot merkschade. Vaak zijn het de traditionele bedrijven die een afwachtende houding hebben, maar bedrijven die goed zijn ingericht op digitale wereld doen het verrassend goed. Deze crisis laat zien: ben je niet digitaal genoeg, dan loop je achter de feiten aan.’
‘Als er geen vraag is naar je product, betekent dat niet dat er geen vraag is naar je merk. Ik vind dat je als merk een verplichting hebt om hoe dan ook je business aan te passen, ook al levert dat geen geld op. Kijk naar Airbnb: in het begin van de coronacrisis hebben ze in vrij korte tijd hun website omgebouwd van woningen naar ervaringen die klanten vanuit huis konden gaan doen. Zo kan het dus ook. Dat is niet alleen bestemd voor de groten der aarde, maar ook voor kleine bedrijven: je hoeft alleen maar naar de markt te luisteren en daar antwoord op te geven.’
Lees ook: [Groeiversnellers II] Beate van Dongen: ‘KLM móet ook bezig zijn met nieuwe businessmodellen’
Lees ook: [Groeiversnellers III] 'Verander niet steeds van koers, dan maak je nooit tractie'