Premium

Google betreedt de Nederlandse smartphonemarkt met een activatie en partners

Google's nieuwste smartphones zijn voor het eerst ook officieel in Nederland te koop. Zo wil Google consumenten voor zich winnen.

Een uiting op het evenement
Foto: Adformatie

Na zes jaar buiten de boot te vallen, verkoopt Google zijn zevende generatie Pixel-smartphones bij de wereldwijde release ook direct in Nederland. Google luidt de Nederlandse introductie in met een groots evenement en samenwerkingen met telecomprovider T-Mobile en retailer Belsimpel. ‘We zijn een uitdager in de markt’, zegt Google-woordvoerder Rachid Finge.

De 649 euro kostende Google Pixel 7 zit qua specificaties en prijs tussen een middenklasse en premium model in. Met de Pixel 7 Pro (899 euro) wil Google het juist opnemen tegen de toptoestellen van Apple en Samsung, die samen bijna de hele Nederlandse smartphonemarkt domineren. Google’s model is honderden euro’s goedkoper – een punt waar het bedrijf zelf ook graag aandacht aan besteedt op een evenement in Amsterdam. Een evenement voor media, commerciële partners en influencers, met ’s avonds live optredens van bekendere artiesten. Het moge duidelijk zijn dat Google veel waarde hecht aan de Nederlandse introductie van zijn Pixel-telefoons – België valt (vooralsnog) opnieuw buiten de boot.

'We waren graag eerder gekomen'

Ingevlogen Google-topmensen praten op het evenement ook graag over de functies van de smartphones die consumenten moeten verleiden om dit jaar voor een Google-toestel te kiezen. Daar ligt een uitdaging, erkent Finge. ‘Nederlanders kennen Google niet zo van de smartphones, dus dat is een interessante positie.’ Volgens Finge is het voor Google niet te laat om de Nederlandse smartphonemarkt te betreden. ‘Al waren we wel graag eerder gekomen.’

Ook Michiel van Eldik, in de EMEA-regio Google’s vice president van devices & services partnerships, zegt ‘hard gevochten’ te hebben om de Pixel-smartphones naar Nederland te krijgen. Van Eldik, die al 25 jaar in het buitenland woont, spreekt Nederlands met een accent en strooit onbewust met Engelse woorden. ‘We hebben veel fans en Pixel-gebruikers in Nederland. Het is leuk om te zien dat de fanbase groeit en we nu officieel Pixel-toestellen verkopen in Nederland.’

En daar zit achter de schermen meer werk in dan sommigen vermoeden, geven de betrokken partijen aan. Onno Rip, T-Mobile’s Nederland vice president van consumer sales, stapt met zijn witte Jordans het podium op. ‘De gesprekken met Google startten tien maanden geleden.’ Google-woordvoerder Finge voegt later toe: ‘We hebben bijvoorbeeld een Nederlandse klantenservice voor de smartphones opgezet en moesten de telefoons uitgebreid testen om er zeker van te zijn dat ze volledig compatibel zijn met Nederlandse telefoonnetwerken.’

Teasers trokken aandacht

Toen de technische en contractuele punten in kannen en kruiken waren, startte Google begin oktober een marketingcampagne die hintte op een Nederlandse introductie van de Pixel 7-smartphones. Ook Adformatie schreef over de campagne, die onder meer tot uiting kwam in T-Mobile-winkels. Rip blikt tevreden terug. ‘Een paar dagen geleden konden we al een tipje van de sluier oplichten. Velen van jullie (de journalisten in de zaal, red.) hebben de teasers op de winkelruiten gezien en hierover bericht. Ik heb nog nooit zoveel voorkanten van winkels gezien op social media.’

Jeroen Elkhuizen, medeoprichter van retailer Belsimpel, spreekt van ‘een heel speciaal moment.’ De reden gaat jaren terug. ‘In 2016 heb ik voor het eerst contact opgenomen met Google om de eerste Pixel-generatie officieel in Nederland te verkopen.’ Google wilde dat niet, dus verkocht Belsimpel ze via grijze import. ‘Ik ben heel blij dat wij nu samen met Google en T-Mobile de Pixel-toestellen officieel in Nederland kunnen verkopen.’

Google Pixel 7 by Adformatie
De Google Pixel 7 Foto: Adformatie

Campagne voeren

De Pixel-smartphones zijn nu voor te bestellen en vanaf 13 oktober daadwerkelijk te koop. Op die dag organiseren Google en T-Mobile een evenement in de T-Mobile-winkel aan de Lijnbaan in Rotterdam. Rip: ‘Alle klanten die op die dag een Pixel-smartphone kopen, krijgen Google Nest-producten cadeau. Zo creëren we buzz over Nest.’ Klanten van T-Mobile en Tele2 die niet naar Rotterdam willen afreizen, kunnen de smartphones op een andere manier bestellen en krijgen dan een setje draadloze Google-oordopjes cadeau. Die oordopjes zijn eveneens nieuw in Nederland. Belsimpel op zijn beurt geeft vroege (online en offline) kopers kassakorting op de smartphones. Google verkoopt de Pixel 7-modellen ook via zijn eigen webwinkel, maar geeft Nederlandse kopers geen korting of extra’s.

Meer Google-producten op komst

In andere (Europese) landen brengt Google naast de Pixel 7-telefoons overigens ook een Pixel Watch-smartwatch uit. Die komt vooralsnog niet naar Nederland. Finge: ‘Maar ik beloof dat we je niet zes jaar laten wachten op de Pixel Watch.’ En ergens volgend jaar lanceert Google een nieuwe tablet. In welke landen is nog niet duidelijk en of Nederland erbij zit ook niet. Google EMEA-topman Van Eldik hint van wel. ‘Op termijn komen de Pixel Watch en Pixel Tablet ook naar Nederland.’ Wat voor (marketing)campagnes er rond deze producten komen, valt te bezien.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie