Uit een interview met Jack de Vries, campagneleider CDA, in Communicatie van maart dit jaar.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
'De eerste les bij campagnevoeren is er één van Johan Cruijff: als je de nul houdt, heb je de wedstrijd voor de helft gewonnen.'
De race tussen Bos en Balkenende zou al gelopen zijn…
‘Laat Bos er vooral van uitgaan dat hij de winst al binnen heeft. Hij moet het nog wel waarmaken. Balkenende kan straks resultaten laten zien. Na het zuur, komt het zoet. Denk aan die uitspraak van Clinton tegen Bush senior: “It’s the economy, stupid.”? Hoe groter de opleving, hoe lastiger voor Bos om te roepen dat de maatregelen van het kabinet niet nodig zijn geweest.’
Bos zou een betere Balkenende zijn: ideologisch is er weinig verschil tussen CDA en PvdA, Bos kan het alleen beter verkopen. Wat zet je daartegenover?
‘Ja, ik ga niet alles vertellen, de PvdA leest dit stuk ook. Maar aan de hand van de resultaten kun je laten zien dat Balkenende doet wat hij belooft. In een poll van Maurice de Hond kreeg Bos 44 procent van de stemmen en Balkenende 36 procent. Maar op eigenschappen als eerlijkheid, betrouwbaarheid en geloofwaardigheid scoorde Balkenende hoger dan Bos. En dát zijn de eigenschappen die mensen in het stemhokje belangrijk vinden.’
Geniale Jack. Communicatiemanager van het jaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!