[door Hans Bekkers]
Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hoofddocent accounting Tjerk Budding bracht daarin de trends in verslaglegging bij de publieke en non-profit sector sinds 1994 in kaart.
90.000 woorden
De gemeentelijke jaarverslagen zijn het dikst van allemaal. Waar een gemiddeld jaarverslag zo’n 20.000 woorden telt, is dat van een gemeente intussen al gauw 90.000 woorden. In de loop der jaren zijn ze eigenlijk alleen maar dikker geworden.
Terug naar 45 pagina’s
De gemeente Amersfoort heeft het geprobeerd terug te dringen. Ze zaten op 250 pagina’s en veel fractievoorzitters vonden dat te dik en ontoegankelijk. Het jaarverslag 2010 werd de omvang van het papieren verslag teruggebracht tot 45 pagina’s. De rest kon digitaal worden bekeken. Het bleek een eenmalige actie. Het jaar erop zijn ze weer teruggegaan naar ‘normaal.’
Leesbaar
Qua leesbaarheid scoren gemeenten overigens stukken beter dan onderwijsinstellingen, ziekenhuizen en goede doelen. De mate van leesbaarheid wordt onder andere gemeenten met de zogeheten Flesch Douma-formule, een tool waarmee je de gemiddelde zinslengte en het aantal lettergrepen kunt berekenen.
Geschreven voor raadsleden
Als verklaring voor de relatief goede score geeft Tjerk Budding het argument dat de gemeentelijke jaarverslagen zijn geschreven voor raadsleden, die uit de bevolking zijn geselecteerd. ‘Dat is toch een andere doelgroep dan specialisten of toezichthoudende organen’, zegt hij.
Bron: Binnenlands Bestuur (inlog)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!