Premium

Gedeelde waarden van Peroni en Formule I-team Aston Martin? ‘Passie en stijl’

Peroni: ‘Samenwerken met het meest stijlvolle Formule I-team was een bewuste keuze.’

De experience

Peroni Nastro Azzurro is niet het eerste pilsmerk dat zijn alcoholvrije variant koppelt aan de Formule I. Heineken timmert daar al vanaf 2017 stevig mee aan de weg met met een kapitaal sponsorprogramma. Peroni doet het heel anders. Het merk dat net als Grolsch onder de Asahi-vlag opereert, reist Europa door met het zogeheten Il Pitstop, dat wordt uitgelegd als ‘de Aston Martin Aramco Cognizant Formule I Team experience’. Yara Pelzer, group brand manager International Brands bij Koninklijke Grolsch, net als Peroni onderdeel van het Japanse bierconcern Asahi, deelt de overwegingen die vooraf gingen aan het neerzetten van ‘Il Pitstop’.

RM: Hoe lang heeft Peroni Nastro Azzurro al een 0.0-variant?
YP:

‘De officiële Peroni Nastro Azzurro 0.0% variant is begin dit jaar gelanceerd. Tot afgelopen jaar had Peroni Nastro Azzurro, Peroni Nastro Azzurro Libera, ook een 0.0% variant. Peroni Nastro Azzurro 0.0% heeft een verbeterd recept waarbij we met een nieuwe de-alc techniek van de alcoholische variant van Peroni Nastro Azzurro een alcoholvrije versie hebben kunnen maken. Ook heeft de fles vernieuwde branding, die dichter bij het hoofdproduct, de reguliere Peroni Nastro Azzurro staat. De 0.0% variant is gelanceerd in 28 verschillende landen dit jaar.’

RM: ‘Wat heeft Peroni Nastro Azzurro tot nu toe gedaan om die 0.0-variant onder de aandacht te brengen?
YP:

‘Peroni Nastro Azzurro 0.0% was onderdeel van de TV campagne ‘Live Every Moment’, die in de lente en zomer van dit jaar op TV te zien was. Daarbij liep een online videocampagne en een social campagne om zowel de awareness als trial van beide Peroni Nastro Azzurro varianten te vergroten. Peroni Nastro Azzurro 0.0% wordt daarnaast natuurlijk ook geschonken in al onze horeca locaties, en is het beschikbaar bij de grote retailers.

Campagnevideo
RM: Jullie komen nu met ‘Il Pitstop’. Wat zijn de concrete doelstellingen die jullie daaraan hangen?
YP:

‘Sinds 2021 hebben we de missie om in 2030 onderdeel te zijn van de top 10 biermerken ter wereld. Dit is ons allereerste wereldwijde partnership. Waar 2022 een groot jaar is voor de Formule I, met nieuwe ontwikkelingen en technieken, is het dat ook voor Peroni Nastro Azzurro met de lancering van de nieuwe 0.0% in 28 markten. Peroni Nastro Azzurro’s purpose: “We exist to elevate life and moments with passion and flair, in true Italian style.”’

‘Zo is de samenwerking met Aston Martin Aramco Cognizant en Peroni Nastro Azzurro 0.0% de perfecte match tussen het meest stijlvolle Formule I-team, en het meest stijlvolle biermerk. Peroni Nastro Azzurro 0.0% en AMF1 gezamenlijke missie: “We want to release the Passion of Formula I to make the sport more accessible, inclusive and inviting.”’

RM: Maar hoe breng je dit partnership naar het publiek?
YP:

‘Minder dan twintig procent van de Formule I-fans is de afgelopen vijf jaar op een Grand Prix geweest, nog minder hebben ooit een Formule I-auto van dichtbij gezien en slechts een selecte groep ervaart ooit de ware passie van de pitstop - het kloppende hart van de Formule I. Een moment dat misschien wel het spannendste meest passievolle moment is van de Formule I. Daar moet verandering in komen, vonden we. Daarom brachten we Formule I-fans dichter bij de wereld van Formule I dan ze ooit zijn geweest, samen met het Aston Martin Aramco Cognizant Formula I Team. Namelijk met “Il Pitstop”, een ervaring die alle zintuigen prikkelt.’

RM: Gaan jullie de samenwerking met Aston Martin Aramco Cognizant Formule I Team nog verder vormgeven?
YP:

‘Il Pitstop is in Nederland onze hoofdactiviteit. Deze is ingezet met een online video campagne (zie hieronder), social support en influencer-samenwerkingen om de activatie en samenwerking meer zichtbaarheid te geven en mensen uit te nodigen om te komen kijken. Daarbij zijn we zichtbaar op alle schermen in en rondom de Westfield Mall of the Netherlands, waar de activatie zich bevindt zodat we zoveel mogelijk bezoekers naar de activatie krijgen en zij onze nieuwe 0.0% kunnen proeven.’

Peroni Libera 0.0% - Il Pit Stop - July 2021
RM: En op de winkelvloer?
YP:

‘Voorafgaand aan de activatie is er een landelijke activatie op de winkelvloer geweest waarin de consument bij aankoop van Peroni Nastro Azzurro en Peroni Nastro Azzurro 0.0% kans maakte op het winnen van officiële ASM F1 team merchandise en als kers op de taart ook een geheel verzorgde trip naar Monza, waar in het weekend van 9 tot 11 september wordt geracet.’

‘In Europa gaat de activatie natuurlijk door gezien deze op 11 plekken komt te staan. Per locatie zal dit lokaal gepromoot worden. De gehele campagne wordt in meerdere landen ondersteund met de communicatie en social assets zoals internationale influencer samenwerkingen met onder andere Ed Westwick. Daarbij loopt er een social content serie “AtTheBarWith” met teamleden van het Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team en waarbij onder andere Vettel wordt gevraagd wat zijn individuele passie is en hoe dit samenkomt in de Formule I.'

RM: Heineken 0.0 heeft de Formule I allang geclaimd. Is het niet érg me-too om nu met zoiets te komen?
YP:

‘In Nederland wordt het Formule I-landschap gedomineerd door een aantal merken. Je kan het vergelijken met hoe het werkt in voetbal waarbij Heineken sponsor is van de KNVB, waar wij met ons Grolsch-merk partner zijn van de Grolsch Veste en BUD teamsponsor is van Ajax.’

‘Daar kan het ook allemaal naast elkaar bestaan en wij geloven dat dit met Formule I en Peroni Nastro Azzurro ook kan. Wij hebben bewust gekozen om samen te werken met het meest stijlvolle Formule I-team om zo de passie en stijl van beide merken te vieren. De sterke connectie tussen beide merken is wat dit partnership zo uniek maakt en dit is wat we gezamenlijk uitdragen in alle communicatie en activatie. Dat onderscheidt ons van andere sponsoringen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie