Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Flink geraakt’ G-Star maakt strategische keuze voor zijn grootste markten

Faillissement van het fashion-merk in Australië was allerminst een puur lokale afweging.
G-Star-winkel in Hong Kong
G-Star-winkel in Hong Kong
© 123rf
G-Star-winkel in Hong Kong
G-Star-winkel in Hong Kong
© 123rf

De Australische retailmarkt was al langere tijd lastig, is de verklaring in het hoofdkantoor van het fashionmerk G-Star in Amsterdam. Eerst waren er de aanhoudende verwoestende bosbranden die een flink gat sloegen in de verwachte verkopen. Daarna kwam de corona-pandemie er nog eens hard overheen.

related partner content for mobile comes here

G-Star Raw vroeg, zo meldde Adformatie gisteren, onverwacht faillissement aan voor zijn activiteiten in Australië. Het Nederlandse merk zou volgens de media down under zijn huur van de winkels niet meer kunnen betalen. Tweehonderd medewerkers in 57 winkels dreigen hun baan te verliezen. Opvallend: het had geen grote schulden. Hoe zit dat?

Dramatische markt

Uit antwoorden van G-Star op vragen die we voorlegden is op te maken dat het aangevraagde faillissement het gevolg was van een strategische keuze, gemaakt om perspectief te houden in een dramatische markt wereldwijd.

Ter illustratie: uit cijfers van The Commerce Department in de VS blijkt dat de omzet in de detailhandel in kleding en accessoires met maar liefst 89,3% daalde. Een keten als H&M zag in april 46% van zijn omzet verdampen. 

G-Star ontkomt niet aan deze tendens en wordt zelf ook wereldwijd ‘flink geraakt’, laat het weten. Het heeft daarom onderzocht ‘wat de juiste investeringen en focusregio’s’ zijn om deze crisis te doorstaan.

Een van de conclusies daarvan was dat Australische markt te weinig perspectief bood, waarna ‘na het zorgvuldig afwegen van alle opties’ faillissement is aangevraagd. G-Star gaf geen antwoord op de vraag of  er nog andere landen zijn waar de positie van het bedrijf in het geding is.

Terugtrekken op sterke markten

Het concern dat zich lange tijd op internationale expansie richtte, trekt zich terug op de markten waar het de sterkte positie heeft, 'onze grootste markten', zoals het zelf zegt.

Het noemt daarbij concreet Duitsland en Nederland. ‘Hier zien we veel potentie om onze business weer te versterken na de flinke impact van Covid-19.’

G-Star bestaat ruim dertig jaar bestaat is nog altijd grotendeels in handen van voormalig directeur Jos van Tilburg. Het is inmiddels is statutair gevestigd op Curaçao. Hoeveel omzet het jaarlijks heeft, is onbekend omdat het vanwege de plaats vestiging geen jaarcijfers bekend hoeft te maken. De schattingen liepen uiteen van 750- 800 miljoen euro per jaar. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in