De daling in de statistieken van het gebruik van Facebook in Nederland is maar van korte duur: het internationale sociale netwerkt lijkt weer aan populariteit te winnen. Facebook zag de afgelopen maand het aantal actieve gebruikers in Nederland dalen van 370.371 op 31 december 2008 naar 352.561 op 19 januari 2009, een daling van 5%. Op de site wordt aangegeven dat dit wellicht te maken kan hebben met de lokale concurrent: Hyves. Vrienden zouden lokaal gevonden willen worden, niet internationaal. Maar er is goed nieuws voor Facebook: de statistieken lopen eind januari weer op naar 371.358, zelfs meer dan in december.
Zou de korte daling van de populariteit van Facebook veroorzaakt worden door de lokale concurrent? Lijkt me ietwat onwaarschijnlijk. Ik denk juist dat er zogeheten verschuivingen plaatsvinden. Hyves wordt namelijk steeds populairder onder ouderen: ze raken meer bekend met het digitale medium en gaan massaal op zoek naar oude bekenden (klasgenoot Piet van de Mavo van 1963 wordt na jaren elkaar niet gesproken te hebben een digitale vriend). Bovendien is alles bij Hyves in lekker vertrouwd Nederlands geschreven, dus zelfs de buuf uit de polder kan er wijs uit worden. Facebook daarentegen is minder populair onder ouderen: de huidige trend ‘ik ga een jaar backpacken in Zuid-Amerika’ is voor deze groep eerder een lang vervlogen droom dan een serieuze optie en blijven zij mede hierdoor beperkt in hun internationale vriendengroep. Bovendien: onder de optie 'write something about yourself', moet dat dan ook in het engels?!
Jongeren daarentegen vliegen letterlijk de wereld over: ze ontmoeten Chinezen in hostels in India, dansen met Russen salsa in Cuba en delen een half jaar een appartement met Fransen in Engeland. Deze internationale nieuwe ‘vrienden’ kunnen niet toegevoegd worden op Hyves omdat Hyves eenvoudigweg alleen voor Nederlanders toegankelijk is. Oplossing: aanmelden bij Facebook.
De statistieken van Facebook onderstrepen deze uitspraken: in de leeftijd 18-25 vinden we eind januari 151.634 actieve gebruikers, en zakt dit naar 48.797 gebruikers in de leeftijd van 34-45 jaar (om nog maar niet te spreken van de 14.636 in de leeftijd van 45-54 jaar).
De oorzaak van de korte daling in het gebruik van Facebook leg ik niet neer bij de lokale concurrent Hyves maar in dit geval bij het prachtige schaatsweer in januari. Je oude schaatsmaten werden weer opgetrommeld via Hyves en op je noren vergat je even je internationale vrienden. Wie bekommert zich nog om zijn Facebook als je met de buurt weer als vanouds de schaatsen uit het vet haalt?
Vooralsnog maakt deze daling in januari voor Facebook niet heel veel uit: met elke dag 45.000 nieuwe leden hoeven zij zich nog lang geen zorgen te maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!