EU heeft nieuwe regels voor tv-reclame

De EU geeft tv-zenders meer vrijheid om adverteerders te behagen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In een dat de EU gisteren verspreidde, staat het wat ambtelijk, maar het beeld is helder.

Over de doelstelling:

'Door deze regelgeving in de hele EU te harmoniseren, zal worden gewaarborgd dat leveranciers van audiovisuele mediadiensten slechts de regels van de lidstaat waar zij zijn gevestigd hoeven te respecteren, en niet de uiteenlopende voorschriften van alle lidstaten die hun diensten ontvangen.'

Goed, maar wat betekenen al die mooie voornemens in de praktijk?

'In de toekomst kunnen zenders zelf het meest geschikte moment kiezen om programma's voor reclame te onderbreken en zijn ze niet langer verplicht om tussen de reclameonderbrekingen tussenpozen van ten minste 20 minuten te laten bestaan, zoals nu het geval is. De hoeveelheid reclame mag echter niet toenemen, aangezien de Commissie voorstelt om het bestaande plafond van 12 minuten per uur te handhaven.'

Maar er is meer:

'De nieuwe richtlijn steunt eveneens nieuwe vormen van reclame, zoals split-screen, virtuele reclame en interactieve reclame. Voor het eerst wordt productplaatsing expliciet gedefinieerd en aan duidelijke regels gebonden. Duidelijk herkenbare productplaatsing zal in Europa in zowel lineaire als non-lineaire audiovisuele diensten, met uitzondering van journaals, actualiteiten- en kinderprogramma's, worden toegestaan.'

'Om sluikreclame te voorkomen, moet de consument bij aanvang van een programma over productplaatsing worden geïnformeerd. Deze nieuwe voorschriften moeten de rechtsonzekerheid wegnemen en aanvullende middelen voor Europese producties verschaffen, om het concurrentievermogen van de Europese audiovisuele sector te vergroten.'

'In overeenstemming met het beleid inzake betere regelgeving van de Commissie geldt de voorgestelde modernisering van de Televisie zonder grenzen-richtlijn niet voor privé-correspondentie, elektronische versies van kranten en tijdschriften, websites waarvan het verschaffen van audiovisuele media-inhoud niet het hoofddoel is, audio-uitzendingen en radio.'

'Het is mijn streven om de Europese audiovisuele inhoudsindustrie te laten gedijen onder één van de meest moderne en flexibele regelingen ter wereld', aldus commissaris voor informatiemaatschappij en media Viviane Reding.

Voor meer: en een hele rits

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie