Energie-brand Engie komt met ‘Mijn Klimaatakkoord’. Daarmee wil het merk Nederlanders inzichtelijk maken en kwantificeren in welke mate bepaalde maatregelen bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. Op mijnklimaatakkoord.nl vullen bezoekers een vragenlijst in over de thema’s Wonen, Mobiliteit, Voeding en Lifestyle. Op basis daarvan wordt een berekening gemaakt van iemands CO2-uitstoot.
Daarna worden per gekozen thema challenges voorgelegd. Engie: ‘Per challenge kun je kiezen of je de uitdaging wil aangaan en in welke frequentie. Per challenge wordt ook getoond wat het effect is op de CO2-uitstoot. Een tracker houdt daarnaast real-time bij hoeveel andere Nederlanders deze uitdaging zijn aangegaan en wordt de gezamenlijke positieve impact bijgehouden.’ De berekening van de CO2-besparing is gebaseerd op formules van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal.
Uitdaging
Gerwin Sieders, Directeur Engie Nederland Retail, licht het initiatief toe. Hij ziet dat de helft van de Nederlanders vindt dat de discussie over de CO2-uitstoot, stikstof en duurzamer leven is doorgeschoten. ‘Toch is een grote meerderheid wel degelijk bereid een bijdrage te leveren tegen de opwarming van de aarde. Daarom dagen wij Nederlanders uit een persoonlijk klimaatakkoord met zichzelf te sluiten.’
Sieders denkt dat het Klimaatverdrag van Parijs en de klimaatdoelstellingen van de Nederlandse overheid nog ter ver van de mensen afstaan. Met mijnklimaatakkoord.nl zegt Engie niet met het vingertje te willen wijzen, maar juist op een positieve manier wil laten zien hoe we samen met kleine veranderingen grote impact kunnen maken.
Handvatten
Niet praten, nadenken of discussiëren, maar Nederlanders concrete handvatten bieden om hun CO2-voetafdruk te verkleinen, dat is volgens Engie het idee achter Mijn Klimaatakkoord. ‘Per challenge kun je kiezen of je de uitdaging wil aangaan en in welke frequentie. Per challenge wordt ook getoond wat het effect is op de CO2-uitstoot.’
Multimediale campagne
Mijn Klimaatakkoord is onderdeel van een multimediacampagne (startsein: dinsdag), waarin Engie de individuele milieuprestaties van Nederlanders in de komende vier weken onder de aandacht brengt. ‘Dit doen we met online video, social media, display advertising, e-mailings, een samenwerking met diverse websites (blogs) en een outsert om de Metro.’
Credits
Verantwoordelijk bij Engie: Marieke Schrijver, Rogier Bremer, Jasper Horst, Twan Roovers
Strategie en concept: Fama Volat
Design: Fama Volat
Technische realisatie : Partout
Mediabureau: De Media Maatschap
PR-bureau: NewsLab
https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/de-groenste-energieleverancier