Het zijn interessante tijden voor de ethici in de pr-wereld, want de vraag ‘Voor wie werk je wel en niet?’ is op twee terreinen weer opgelaaid.
Allereerst de inzet voor foute regimes. Met de spanningen in de Oekraïne werd weer veel aandacht besteed aan het werk dat bijvoorbeeld Ketchum en Portland Communications voor het Kremlin doen.
Saoudi Arabië en joodse roots
Of neem Edelman, dat voor Saoudi Arabië werkt. Een land over het algemeen niet erg tolerant tegenover mensen met een Joodse afkomst, iets wat juist wel weer deel uitmaakt van de identiteit van de founding familie Edelman. Twee lezenswaardige stukken over de dictator-pr verschenen in NRC en het Engelse Vice.
Klimaatverandering
Een ander ethisch debat gaat over de ontkenners van klimaatverandering. De Engelse krant The Guardian dook verder in die kwestie.
Volgens The Guardian het pr-bureaus een belangrijke rol gespeeld in het framen van het debat over de klimaatverandering en de oplossingen ervoor, en ‘uitgebreide campagnes met desinformatie gelanceerd om die initiatieven te blokkeren’.
Rondgang
De krant maakte daarom een rondgang langs de grote pr-bureaus van deze wereld met de vraag: werken jullie eigenlijk voor ontkenners van de klimaatverandering?
Een aantal uit de top-25 van mondiale PR-bureaus liet The Guardian weten dat niet te doen uit principiële overwegingen. Dat zijn onder meer de bureaus die onder WPP vallen, Waggener Edstrom (WE), Weber Shandwick, Text100, en Finn Partners.
Er reageerden overigens maar 10 van de 25 aangeschreven bureaus. The Guardian heeft niet bekendgemaakt wie er niet hebben geantwoord.
Weber Shandwick
Woordvoerster Michelle Selesky van Weber Shandwick reageerde wel en gaf aan niet te werken aan campagnes die de klimaatverandering ontkennen of die de inspanningen voor regelgeving voor uitstoot van broeikasgassen en hernieuwbare energie frustreren.
We werd in een tweede zin die ze toevoegde duidelijk dat het balanceren is voor Weber Shandwick. ‘Er kunnen scenario’s zijn waarin we een cliënt met andere opvattingen over de klimaatverandering toch vertegenwoordigen, maar niet voor deze kwestie.’
WPP: schending bedrijfsrichtlijnen
WPP, 's werelds grootste communicatieconcern en de moedermaatschappij van Burson-Marsteller en Oglivy Public Relations, liet weten dat het werken voor klanten die campagne voeren tegen klimaatverandering een schending zou zijn van de bedrijfsrichtlijnen.
Maar ook hier een maar: Fiona McEwan, woordvoerster van het bedrijf, zei The Guardian dat de 150 bedrijven binnen WPP hun eigen beslissingen nemen over cliënten, en dat niet uitsluit dat er meegewerkt wordt aan campagnes tegen regelgeving om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen.
Edelman aanvankelijk
De onduidelijkheid of er nu wel of niet voor klimaatsceptici wordt gewerkt kwam misschien nog wel het beste naar voren in de reactie van Edelman.
In eerste instantie liet het grootste onafhankelijke pr-bureau weten dat het best voor ontkenners van de klimaatverandering zou kunnen werken.
De sleutelcriteria zijn of het ‘op constructieve wijze’ gebeurt met ‘productive outcomes’ voor de ‘energie-uitdagingen’ , liet woordvoerder Michael Bush van Edelman weten Hij voegde eraan toe dat voor iedere opdracht een afzonderlijke afweging wordt gemaakt.
Niet verstandig
Dat bleek niet zo’n verstandig antwoord bleek want Bush meldde gisteren spijt te hebben van zijn eerdere antwoord. ‘Helaas, die stellingname werd niet volledig gedeeld’ liet hij The Guardian weten.
In een klaarblijkelijke poging tot damage control liet het pr-concern The Guardian weten dat het formeel niet mee zal werken aan campagnes die de klimaatverandering ontkennen.
Bestaande accounts onduidelijk
In een statement die ook verscheen op de website: ‘Edelman erkent ten volle de realiteit en de wetenschap achter klimaatverandering, en gelooft dat het een van de belangrijkste mondiale uitdagingen is voor de samenleving, het bedrijfsleven en de overheid. Om duidelijk te zijn, we nemen geen opdrachten aan van cliënten die gericht zijn op het ontkennen van de klimaatverandering.’
Het is, aldus The Guardian, nog wel onduidelijk of die commitment voor het accepteren van nieuwe opdrachten ook geldt voor al bestaande accounts.
Op de foto: Richard Edelman