IAA, IAB Nederland en MWG hebben begin oktober een middag georganiseerd over de energie en het belang van diversiteit in de branche. Het was zeker niet de eerste keer dat diversiteit op de agenda stond, en helaas ook niet de laatste keer.
Toch heeft het evenement heel wat tongen losgemaakt. De tweets, LinkedIn-posts en blogs waren niet van de lucht. En dat was niet alleen omdat iedereen het zo goed vond dat de drie belangrijke brancheorganisaties de handen ineen hadden geslagen. Er was ook veel verwarring.
Complex onderwerp
En die verwarring snap ik helemaal. Mijzelf duizelde het ook na die middag. Het onderwerp diversiteit is zo complex en speelt op zoveel niveaus. En dan heb je ook nog de diverse aspecten van diversiteit. Het gaat niet alleen over blank/zwart, man/vrouw, jong/oud, Randstad/buiten de Amsterdamse ring, data-crunchers/creatieven, en ga zo maar door. Het is niet alleen een maatschappelijk thema, ook binnen bedrijven zal er verantwoordelijkheid moeten worden genomen om diversiteit op de agenda te zetten en te houden.
Maar ook op individueel niveau: ikzelf stoei nog steeds met wat ík kan doen om diversiteit in het vizier te houden. En laat ik het maar toegeven, dat is soms best lastig, want ik sterf zelf ook van de vooroordelen.
We hebben zoveel kansen, maar lopen hopeloos achter
Gelukkig hebben we als communicatiebranche de mogelijkheid, nee de verantwoordelijkheid, om de beeldvorming te beïnvloeden. We hebben de mogelijkheid om middels de technieken van verleiding in onze uitingen een representatief beeld te tonen van onze wereld in onze uitingen. Maar dat zal niet heel gemakkelijk gaan, ben ik bang. Zo werd ik door alle berichtgeving over het ‘100 jaar Vea’ evenement, waar ik helaas zelf niet bij kon zijn, weer geconfronteerd met de achterstand die we als branche hebben.
Vrouwelijke toppers in de reclamebranche
Wederom begon het mij te duizelen, maar dit keer van verbazing. In de 100 minuten durende film van de Vea werd duidelijk gemaakt dat de afgelopen eeuw uitsluitend blanke mannen de dienst uitmaakten in ons vak. Als je in 100 jaar reclame geen enkele vrouw, laat staan een van de andere ‘groepen’, in het zonnetje weet te zetten, dan voorspel ik weinig goeds voor die beeldvorming in de toekomst. Vakgenoten weten dat er in de afgelopen 100 jaar genoeg goede reclamevrouwen zijn geweest. En dat weet ook de Vea. Ze hebben van diverse kanten een lijst met topvrouwen ontvangen!
Fundamentele verandering
Helaas heeft de Vea niet deelgenomen aan ons IAA/IAB/MWG-event. Anders hadden ze daar al van onze sprekers kunnen horen hoe belangrijk moed, durf en 'moxie' zijn in deze verwarrende tijden. Allemaal moeten we uit onze comfortzone stappen. We moeten ons laten informeren, ons bewust worden en ons openstellen voor ‘anders’.
Ik probeer daar zelf mijn eerste stappen in te zetten. Dat wringt en schuurt, maar biedt ook veel inspiratie. Regelmatig komt de uitspraak van Johan Cruijff bij mij naar boven: ‘Je ziet het pas als je het doorhebt’. En dat is het begin van fundamentele verandering. Ik hoop oprecht dat de Vea de volgende keer met ons event meedoet en alle vrouwelijke reclame toppers alsnog naar voren schuift!
Het is geen moetje
Maar niet alleen de Vea moet aanschuiven. Iedereen moet meewerken. We moeten het samen doen. Het is zaak om met elkaar in dialoog te blijven en samen te zoeken naar hoe we diversiteit concreet kunnen maken. Hiervoor is een veilige omgeving een voorwaarde. Iedereen zou zich uitgenodigd moeten voelen om zijn (of haar!) inbreng te hebben. Kortom, hoe gaan we dit onderwerp samen oppakken en concreet maken? Zonder dat we het zuchtend en steunend als een moetje gaan beschouwen.
Ik heb het al eerder gezegd: zie de voordelen, diversiteit biedt kansen. En, laten we het maar eens hardop zeggen: ook commercieel hoeft het je geen windeieren te leggen.
Help je mee?
Ik persoonlijk - maar ook IAB Nederland – houd het zeker op de agenda. Als branche kunnen we het verschil maken door de breedte van diversiteit te blijven zien, door een breder aannamebeleid te voeren, en ook door onze kracht hiervoor in te zetten. Door onze creativiteit in te zetten in de communicatie-uitingen die we maken. De kracht van taal en beeld is de oorsprong van communicatie. Kom, help mee om de beeldvorming te veranderen en laat diversiteit in je voordeel werken.
Yvonne de Jager is directeur van IAB Nederland
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!