In het kader van het thema ‘What’s next & who’s next in digital’ van het overkoepelende event Digital Marketing Live! werd het diner georganiseerd door Emerce, in samenwerking met Bert Hagendoorn, Achtung!, Pop The Campaign en Creative Social, ondersteund door Adobe en MediaMonks. Curator Mark Chalmers van Creative Social (én kersverse nieuwe ECD van Tribal DDB) had vijf internationale sprekers uitgenodigd.
Daarbij kwamen even zoveel onderwerpen aan bod: productontwikkeling, collaboratie, creativiteit, executie (vakmanschap) en inspiratie.
Ted Persson, CCO van Great Works, trapte af met een actuele case over Absolut, dat al twaalf jaar klant is van het Zweedse bureau. ‘Twee jaar geleden ontstond er, wat ik noem, “premium paniek” in de wodka-industrie. Iedereen deed hetzelfde, alles moest duurder, groter, gelikter.’ Daarop ontwikkelde Great Works op eigen initiatief het sublabel ‘Our’, met kleinere flessen en eigen verpakking, en lokale verkooppunten compleet met wodka-stokerijen. ‘We hebben 50.000 euro aan brandblussers uitgegeven.’
Zo opende Our / Berlin twee weken geleden. ‘We willen niet innoveren om te innoveren, we willen de talk of the town zijn’, aldus Persson. ‘De essentie van deze productontwikkeling (die doet denken aan het champagnemerk Zarb van reclamebureau They, red.) is dat je eigen klanten creëert.’
De tweede spreker van de avond was Carl Waldekranz, oprichter van Tictail, die eerder – als designer – van Spotify een wereldmerk maakte. ‘Ditmaal wilde ik niet alleen een probleem oplossen, ik wilde echt iets bouwen.’
Dat werd e-commerce platform Tictail dat door tech-magazine Wired al het ‘Tumblr van e-commerce’ is gedoopt. Binnen nog geen jaar hebben ruim 10.000 online winkels Tictail gebruikt; variërend van het Chinese porselein-winkeltje van Waldekranz’ moeder tot het
Zweedse kledingmerk Cheap Monday voor pop-up concepten.
Adembenemend
Daarna volgden nog Jim Haven van Creature uit Seattle, die voor de Instagram-liefhebber een printer – de Cheapstagram à 150 dollar – maakte, en de Duitser Robert Bader van productiemaatschappij Unit9 uit Londen dat de recente FWA-winnaar Find Your Way to Oz creëerden, de adembenemende game die bij de nieuwe Disney-film Oz The Great and Powerful hoort.
Toevallig of niet, Find Your Way to Oz is als ‘Chrome experiment’ tot stand gekomen in samenwerking met Google, dat de laatste spreker afvaardigde: de Oostenrijker Maximilian Madile van Google Creative Lab London. Die legde vooral uit dat experiment vroeg worden gelanceerd ‘om te zien wat er gebeurt’, maar dat ook hele projecten in de prullenbak kunnen belanden.
Dit alles met als doel: mensen eraan herinneren waarom ze van Google houden – als dat zo is. Toegegeven, een initiatief als Google Science Fair heeft zin. Zo won een 17-jarig meisje dat een app ontwikkelde waarmee artsen borstkanker kunnen diagnosticeren vorig jaar de wedstrijd.
Naschrift:
Ook mediapartner Pop the Campaign deed verslag – met filmpjes van het getoonde werk.
.
Fotografie Merten Snijders
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!