Achtung! sluit aan bij Dentsu Aegis Network Netherlands (DAN) en gaat voor de internationale markt het creatieve label mcgarrybowen in Nederland vertegenwoordigen.
Wat gaat dit betekenen voor het merk. Exit Achtung! en over naar mcgarrybowen?
Mervyn ten Dam: ‘De naam Achtung! blijft. Want Dentsu èn mcgarrybowen zien de meerwaarde in van het label. Daarmee hebben we naam en faam gemaakt in Nederland en ver daarbuiten. Dus in Nederland blijven we onder de naam Achtung! opereren. Met dit verschil dat mcgarrybowen hieraan wordt toegevoegd, met name om herkenbaar te zijn in het buitenland. Dus voor Nederlandse opdrachtgevers verandert de naam in Achtung! mcgarrybowen. En voor buitenlandse opdrachtgevers is er nu het kantoor mcgarrybowen in Nederland.’
En dat blijft zo voor de komende jaren?
Buschman: ‘Jazeker, we hebben tien jaar aan het merk gebouwd. Daar hebben we een reputatie mee opgebouwd en dat willen we houden. Tegelijk is het zo veel mensen hier het label mcgarrybowen niet kennen. En ook Dentsu Aegis is wat betreft het reclamestuk nog niet heel erg bekend. Aan ons de taak om beide merken op de kaart te gaan zetten.’
Dick, ik neem aan dat jij een plek krijgt in het bestuur van Dentsu Aegis?
Buschmann: ‘We hebben afgesproken dat het management van Achtung! ongewijzigd blijft. In dat team heb ik de functie van managing director, wat dus zo blijft. Daarnaast rapporteer ik aan Julius (Minnaar, RB) en Julius zal meekijken hoe Achtung! draait.’
Minnaar: ‘En namens mcgarrybowen en Achtung! krijgt Dick een plek in het managementteam van Dentsu Aegis Nederland. Daarin zitten de directeuren van al onze labels: Carat, Vizeum, iProspect, Social Embassy en Isobar.'
Is met Achtung! de missing link, namelijk de hoognodige invulling van het onderdeel digitale creatie?
Minnaar: ‘Daarom zijn we zo ongelooflijk blij met de komst van Achtung! en van mcgarrybowen in Nederland. Want dat versterkt ons creatieve profiel enorm. Binnen Dentsu Aegis proberen we alle disciplines zo sterk in te vullen. Zoals we in het verleden hebben gedaan met Netsociety voor het search-onderdeel en met Social Embassy voor het socialemedia-stuk. En nu met Achtung, wat toch een van de topbureaus van Nederland is en een zeer goede invulling waar we creatief sterker mee worden. Ik denk dat we dat in één klap nu goed neerzetten.’
We hebben de afgelopen jaren meer creatieve bureaus aansluiting zien vinden bij netwerken. AKQA ging naar WPP, Digitas LBi vond onderdak bij Publicis. Was Achtung de laatste digitale agency dat beschikbaar was? Of zijn er nog meer mogelijkheden?
Minnaar: ‘We hebben meer partijen overwogen. Want er zijn meer partijen ‘beschikbaar’ in de markt. Maar Achtung kwam daar het sterkst uit voor ons.’
Andersom is het een publiek geheim dat Achtung al langer zoekende was naar een geschikte partner. Er zou onder meer zijn gepraat met TBWA. Kun je iets zeggen over waarom die gesprekken niet zijn doorgegaan en deze wel?
Ten Dam: ‘Het allerbelangrijkste voor ons was, dat de partij die met ons gaat samenwerken dat doet vanuit eigen kracht. Ik geloof oprecht dat Dentsu Aegis goed ziet waar onze kracht zit, deze wil behouden en wil aanvullen met expertise die ze zelf hebben.'
Buschmann: ‘Er zijn veel creatieve netwerken en sommige hebben toenadering gezocht. Wij hebben dat altijd afgehouden omdat we een stap wilden zetten die echt een verschil gaat maken. In tien jaar hebben we ons ontwikkeld van digitaal bureau naar een bureau met een heel breed pakket van creatieve diensten. Aansluiting zoeken bij een creatief netwerk zou meer van hetzelfde zijn, dat gaat geen chemie opleveren. Wat we interessant vinden aan Dentsu Aegis Netwerk is dat het marketingtechnologie én media in de kern heeft, en creativiteit zoals wij die kunnen leveren een toegevoegde waarde kan hebben. Dus onze plek in dit netwerk is heel duidelijk.’
Ten Dam: ‘We zijn niet het zoveelste creatieve labeltje in een verzameling van creatieve labels.’
Maar hoe zit dat met de typische Achtung-identiteit? Het bureau wordt toch deel van mcgarrybowen. Kun je je eigen creatieve stempel blijven drukken?
Ten Dam: ‘Mcgarrybowen is een collectie van boutique agencies met allemaal een eigen signatuur. Bijvoorbeeld in Parijs hebben ze Same Same overgenomen. Een bureau dat vergelijkbaar is met het onze, met dit verschil dat het veel meer op fashion en cultuur zit. Zo hebben alle labels een eigen signatuur. Zoals Dentsu Aegis een optelsom is van expertises, geldt dit ook voor de internationale hubs van mcgarrybowen. Elk bureau heeft z’n eigen identiteit; we krijgen niets opgedrongen vanuit Amerika.’
Hebben jullie eigenlijk al kennis gemaakt met de heren van mcgarrybowen?
‘Zeker, we zijn in Londen en in New York geweest en we hebben diverse malen contact gehad met de oprichters. Wat we heel fijn van vonden is dat ook daar de oprichters nog betrokken zijn bij het bureau. Dat zegt heel veel. Want die betrokkenheid zorgt ervoor dat er een stuk cultuur behouden blijft. Deze industrie gaat over mensen. De mensen bepalen de sfeer, de cultuur èn het werk.’
Heeft het zelfstandige digitale reclamebureau zijn langste tijd gehad?
Buschman: ‘Er zijn heel veel manieren om je toekomst in te vullen. Dit is er één van en voor ons voelt het als de juiste. Door de aansluiting te zoeken bij een media- en technologiebedrijf als Dentsu Aegis, bereiken we dat één plus één drie is. Natuurlijk hadden we ook zelfstandig kunnen blijven, en kantoren openen op andere plekken in de wereld. Maar dat is meer van hetzelfde. Op deze manier denken we een grotere klap te kunnen uitdelen.’
Ten Dam: 'Ons werk is altijd sterk univereel geweest, omdat we vinden dat het ook in het buitenland moet aanspreken. Voor ons is het leuk en spannend om te zien wat er gebeurt, of we dat in een internationale organisatie verder kunnen trekken.'
Foto: v.l.n.r.: Mervyn ten Dam, Julius Minnaar, Dick Buschman.