Diana Janssen, directeur van DDMA en voorzitter van de Europese organisatie FEDMA, spreekt vandaag in Brussel op de Dag van de Privacy over de noodzaak tot zelfregulering voor bedrijven. In haar verhaal betoogt ze dat de nieuwe Europese privacywet bedrijven weinig handvatten geeft bij de implementatie van nieuwe technologieën.
DDMA is positief over de nieuwe privacywet waarover in december een akkoord werd bereikt. Dit akkoord zal zorgen voor een 'gelijk speelveld' en minder bureaucreatie, wat de concurrentiepositie voor Nederlandse bedrijven ten goede komt. 'Maar de technologische ontwikkelingen gaan op dit moment zo snel - op het World Economic Forum werd over niets anders gesproken - dat is simpelweg niet bij te houden door wetgeving.'
Rem op innovatie
Als gevolg van de technologische ontwikkelingen verandert het gedrag van consumenten, zegt Janssen. 'Bedrijven willen daarin mee. Iedere zichzelf respecterende organisatie zet de stap naar een datastrategie. Dat heeft een enorme impact op businessmodellen en consumentenvertrouwen. AirBnB heeft geen gebouwen en Uber geen auto’s, maar ze hebben wel data. Slimme sensoren en zelfrijdende auto’s kennen elk hun eigen privacy-issues. Als straks alles verbonden is met het internet en er overal data is, wat zijn dan de gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens?'
Die onduidelijkheid is een rem op innovatie. Janssen: 'Onzekerheid is een barrière voor vooruitgang en privacy compliance. Zelfregulering en gedragscodes zoals we die nu al hebben voor e-mail en social media bieden duidelijkheid. Beleidsmakers zouden dergelijke initiatieven veel meer moeten omarmen. Nederland moet hier een voortrekkersrol vervullen, als voorzitter van de EU, als polderaar en als land dat innovatie én privacy hoog in het vaandel heeft staan.'
Consument aan de knoppen
Naarmate de rol van data groter wordt, is privacy belangrijker dan ooit. De DDMA-directeur erkent dat datagebruik weerstand kan oproepen en vindt dat bedrijven niet alleen naar Brussel moeten kijken. 'Bedrijven moeten zelf de handschoen opnemen en gewoon duidelijk zijn naar consumenten. Consumenten hebben het recht te weten wat bedrijven met hun gegevens doen en hoe zij zelf invloed kunnen uitoefenen op dit proces. Uit een peiling van DDMA onder ruim honderd marketeers blijkt dat privacy inmiddels bij driekwart van de bedrijven een belangrijk thema is. Een goede ontwikkeling, want de digitale economie is gebaseerd op vertrouwen: respect voor privacy is daarbij van groot belang.'
Om verantwoord gebruik van data te stimuleren, is het van belang dat er meer inzicht komt in hoe consumenten tegenover het gebruik van persoonsgegevens staan. Daarom is DDMA op dit moment bezig met een groot onderzoek naar de beleving van privacy door consumenten. De resultaten van dit onderzoek worden naar verwachting in maart 2016 gepubliceerd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!