Werd laatst in de Kinkerstraat staande gehouden. Staaltje preventieve fouillering in Amsterdam-West ? Nee, de jeanspolitie van Diesel. Of 'We de handjes even omhoog wilde doen' voor een Deep Pocket Inspection. Ik protesteerde en werd handhandig tegen een blinde muur gekwakt. "Meneer, er staat in het waslabel dat de drager van deze jeans akkoord gaat met gebruiksdoelonderzoek door onze R&D mensen. Hou uw buik even in, Helga kan zo niet voelen wat er in uw rechter voorzak zit. Is dat een huissleutel? O, u fietst. Nou, dat is aan die buik niet te zien, meneertje."
Merken hebben niks met privacy. TomTom vertelt de politie waar je te hard rijdt, Sony laat 78 miljoen namen en adressen van Playstationspelers lekken, TwitPic claimt het exploitatierecht van al je geuploade foto's en KPN luistert je af met Deep Packet Inspection. Welkom in 2011. Geen aanwijsbare Big Brother, wel Sneaky Sisters die onverwacht in ons privédomein opduiken. We weten niet wie ze zijn, wat ze van ons weten, wat ze ermee doen en waar ze alles opbergen. Dat gaat steeds vaker mis. Onze bedrijven draaien op geld, niet op ethiek. Wetten zijn er nauwelijks. Repercussies wel. Door onze privacy te vermalen kunnen die geldmachines fikse schade oplopen. Een leuke commercial blijft een jaar hangen. Je klanten onverwacht in hun kruis grijpen is andere koek. Die ervaring erase je niet even met een ludieke actie.
TomTom was zo slim om de baas zelf het woord te laten doen. Die zei sorry en we hebben het niet geweten en het gebeurt nooit meer. Bij KPN sloeg de verwarring toe, er kwam 'intern onderzoek' en opeens was het 'We kijken alleen naar de verpakking en de bestemming en niet naar de inhoud.' Noem het dan geen Deep Packet Inspection maar Superficial Traffic Analysis, zou ik zeggen. Sony was de weg helemaal kwijt: wel hack, geen hack, Playstation Network drie weken offline, nog een hack. Het eindigde in een spontane meltdown van 170 miljoen euro. En TwitPic, die paste toch maar z'n gebruiksvoorwaarden aan. Te laat, ik had mijn foto's al weggehaald en kom nooit meer terug.
De oplossing?
- Wees vooraf eerlijk en duidelijk en vertel consumenten wat je doet en waarom.
- Verstop je adders niet onder het gras van je gebruiksvoorwaarden.
- Gebruik altijd een 'opt in'.
- Laat een Berlijnse Firewall om je klantgegevens bouwen. Liefst door ex-hackers.
En vergeet nooit: een merk dat teveel lekt, zal onherroepelijk zinken.
Scato van Opstall / www.scatovanopstall.nl
(dit stuk verscheen in juni in de papieren Adformatie)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!