> Rebel Whopper speciaal ontwikkeld door De Vegetarische Slager voor Burger King
> Vegaburger is in 25 landen in Europa verkrijgbaar, Nederland volgt, maar onbekend wanneer
> Vega-Whopper wordt mogelijk ook in andere werelddelen gelanceerd
De verkoop van De Vegetarische Slager eind 2018 aan Unilever paste bij de grenzeloze ambitie om ‘de grootste slager ter wereld te worden’ en de bio-industrie overbodig te maken. ‘Het internationale netwerk van Unilever in 190 landen geeft ons hiervoor alle mogelijkheden’, zei oprichter Jaap Korteweg toentertijd. Ook vertelde hij in die periode dat het een van zijn dromen was een deal te sluiten met een van de grote fastfoodketens, McDonald’s of Burger King. Daar is enorme impact te maken.
Nu blijkt Unilever inderdaad voor de expansie te kunnen zorgen die Korteweg voor ogen had, en ook nog met de door hem zo gewenste deal. De Vegetarische Slager is samenwerking aangegaan met fastfoodgigant Burger King, werd vandaag bekend. In 2400 Europese fastfoodrestaurants in 25 landen wordt de plantaardige Rebel Whopper verkocht.
Speciaal ontwikkeld
Nederland zelf moet nog even wachten voordat deze Whopper in het assortiment van Burger King komt, zegt een woordvoerder van De Vegetarische Slager. Wanneer dat gebeurt hangt volgens haar van Burger King af. ‘Zij hebben de keuze gemaakt. We hopen dat hij snel hier wordt gelanceerd, maar hebben er geen zicht op wanneer dat gebeurt.’
De Vegetarische Slager heeft de burger speciaal voor de Europese markt voor Burger King ontwikkeld. Of de burger ook in andere continenten verkocht gaat worden, is nog niet bekend. ‘Die mogelijkheid is er wel, maar ik kan nog niet met zekerheid zeggen dat dit gaat gebeuren. Dat wordt nu onderzocht.’
Genetisch gemanipuleerd
Burger King wilde snel een vegaburger naar Europa brengen, nadat het dit voorjaar met succes de vegetarische Impossible Burger in de VS op de markt bracht. Deze op soja gebaseerde, genetisch gemanipuleerde vegetarische burger wordt gemaakt door het bedrijf Impossible Foods in Silicon Valley. De 'onmogelijke Whopper' trok veel Amerikaanse millennials naar Burger King en leidde volgens persbureau AP tot een omzetstijging van 6% in het derde kwartaal van dit jaar tegenover een groei van 1% het jaar ervoor.
De hamburger van Impossible Foods moet vanwege de genetisch gemodificeerde ingrediënten toestemming krijgen voor verkoop in de Europese Unie. Die is er nog niet. Volgens AP heeft Impossible vorig maand een aanvraag ingediend en is in afwachting van een uitspraak van de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!