Door de enorme focus op aparte middelen, zoals social media en contentmarketing, vergeten wij wel eens dat de waarheid een mix is. Succes heb je niet alleen met social media of contentmarketing of mobile marketing. Succes hebben is de juiste mix van mogelijkheden. En het samenstellen van een succesvolle online marketingmix is wat anders dan het sec naast elkaar plaatsen van online middelen.
Een goede mix is drinkbaar
Goede rum mix je met goede cola. Wat ijs erbij voor de engagement en voor de beleving een parapluutje. Een bijbehorend glas en de service van de barman of barvrouw maakt het tot een succes.
Beleving en i-dentiteit van de organisatie
Een productbeleving dient aannemelijk en ‘overdraagbaar’ te zijn. Het delen van belevingen is 'hot' en zou in elke online marketingmix aanwezig moeten zijn. De middelen social media en contentmarketing moet je zien als dragers van die aanstekelijke belevingen.
Tip 1: de organisatiecultuur drinkt de online marketingmix
Het (kunnen) overdragen van beleving hangt sterk af van de identiteit van je organisatie. En liever nog.. de i-dentiteit: de digitale identiteit die je op internet hebt. Kun je die waarmaken in dialogen? En klopt de online identiteit wel met offline? Veel organisaties willen online te boek staan als servicegericht, snel, modern, trendy, relatiegericht en sociaal. Maar als dit beeld offline niet klopt zal de strategie snel conflicteren. Belevingen pakt de consument multichannel op. Een keer slecht geholpen worden aan de telefoon verandert spontaan de perceptie van die goede online webcare.
Tip 2: Zet geen online trendy etalage voor een traditionele organisatie
Ook lijken organisatie in hun online kanalen zeer innovatief, open en toegankelijk. Offline blijkt er vervolgens sprake te zijn van een traditionele benadering en behouden focus. We nemen maar graag online het beeld aan zoals wij denken dat de crowd ons wil zien. Haal het masker weg, anders slaagt jouw online marketingmix niet.
Meer weten? Patrick Petersen spreekt tijdens Adfo Live, op 15 september 2015, om 10 uur over het Samenstellen van een succesvolle marketingmix. Meld je hier wel eerst voor aan, want plaatsen zijn beperkt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!