De Mol wil SBS uitkopen, Sanoma weigert

John de Mol wil SBS volledig overnemen van Sanoma voor 373 miljoen euro. Sanoma zegt SBS niet te willen verkopen. 'Ook niet in de toekomst.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit melden bronnen rond De Mol, Sanoma en SBS aan Het Financieele Dagblad. De Mol is bereid bijna 25 keer de verwachte brutowinst van 21 miljoen van SBS over 2013 te betalen.

Het bod waardeert het bedrijf op 520 miljoen, zo blijkt uit een brief die al vorige maand is verstuurd aan de Sanoma-top. Omdat Talpa voorstelt om de aandeelhouderslening van 141 miljoen te herfinancieren en zijn belang in Veronica Magazine voor 35 miljoen wil verkopen aan Sanoma, zou het mediaconcern er 373 miljoen aan overhouden. Bij ABN Amro zou er ‘sterke interesse’ zijn om de deal te financieren.

Met een overname zou De Mol volledig grip krijgen op SBS, dat er tot dusver niet in is geslaagd de kijker en masse weer voor zich te winnen. Dit zou deels liggen aan de moeizame relatie tussen De Mol en Sanoma. Samen kochten zij in het voorjaar van 2011 de Nederlandse SBS-zenders SBS6, Net5 en Veronica plus Veronica Magazine voor ruim € 1 mrd van het Duitse tv-concern ProSiebenSat.1. Eerder dit jaar bleek al dat zij honderden miljoenen euro’s hadden afgeschreven op hun bezitting.

Volgens ingewijden is De Mol gefrustreerd over de plannen van Sanoma met SBS. Het bedrijf zou volgens hem weinig hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van digitale activiteiten. Nu stuurt Sanoma aan op integratie van het tv-bedrijf met zijn uitgeefactiviteiten. Daarbij zou een kostenreductie voorop staan, terwijl er volgens De Mol juist in de zenders moet worden geïnvesteerd.

Verder heeft De Mol lang moeten onderhandelen over zijn nieuwe realityshow Utopia en is hij teleurgesteld dat er geen bereidheid zou zijn om te bieden op de rechten van de Eredivisie-samenvattingen.

Sanoma zit zwaar met SBS in haar maag. Het concern kondigde vorige maand een grootscheepse reorganisatie aan bij de Nederlandse tak waarbij meer dan 500 banen moeten verdwijnen en de activiteiten in Rusland en België werden in de etalage gezet.

Talpa wil niet reageren. Een Sanoma-woordvoerder meldt dat SBS niet te koop staat. &;Ook niet in de toekomst. We zijn meer vastberaden dan ooit om van SBS een succes te maken. Het is duidelijk dat er verdere maatregelen nodig zijn om de prestaties van de zenders te verbeteren, en we hebben meer dan ooit geïnvesteerd in de kanalen.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie