De Geberit AquaClean Alba douche-wc. Nieuw product. Gelukt?

In ‘Nieuw product. Gelukt?’ worden nieuwe producten beoordeeld. ‘Maakt Geberit de douche-wc voor iedereen bereikbaar?'

De Geberit AquaClean Alba douche-wc

Ik heb ‘m zelf niet. Maar wie weet na dit artikel. Want volgens de firma Geberit hebben we het hier over niks minder dan ‘een revolutie in de badkamer’. Doelend op haar onlangs geïntroduceerde ‘AquaClean Alba douchewc’. Waarmee voor het eerst een douchewc van hoge kwaliteit toegankelijk gemaakt wordt voor een grote groep mensen. Zo luidt de belofte. Voor degene die de laatste tijd wat minder in het sanitair zitten: de douchewc is een toilet waarbij de boel fris wordt schoongespoeld. En in het geval van de AquaClean Alba, extra fris. Dankzij de unieke ‘WhirlSpray’ douchestraal.

Van vakanties met mijn ouders naar Frankrijk herinner ik me de ‘bidet’. Een lage bak naast de wc om je billen te wassen. Haha, wij moesten er destijds om lachen. Maar zo gek zijn die Fransen nog niet. Want deze uitvinding maakt wc-papier overbodig. In Nederland gebruiken we 100 rollen per persoon per jaar, zo’n 1,68 miljard totaal. Eén boom produceert 810 rollen toiletpapier, wereldwijd zijn er daarom 987 miljoen bomen per jaar nodig voor het reinigingsritueel. Eén rol kost 140 liter water. Alle uitstoot bij elkaar geveegd, kom je in Nederland tot 840 miljoen kilo CO2.

Helemaal geen overbodige luxe dus, die douchewc van Geberit. En een goed idee dus om deze betaalbaar te maken voor zoveel mogelijk mensen. Volgens merkstrateeg Marc Oosterhout is luxe bereikbaar maken voor de massa typisch iets wat sterke merken doen. In zijn boek ‘PowerBrands’ noemt hij dit het principe van ‘Massclusivity’. Zo maakte de Postbank ooit bankieren voor iedereen bereikbaar. Easyjet deed met vliegen hetzelfde. Hoe doet Geberit dit met de douchewc?

1500 euro

Even shoppen leert dat je voor een beetje douchewc van Duravit, Villeroy & Bosch of Grohe al snel 1500 euro kwijt bent. Ook in deze branche kun je het trouwens zo gek maken als je wil; het Japanse sanitairbedrijf Toto heeft er een voor 8000 euro in de etalage staan. Geen kattenpis. Krijg je wel hun USP: eWater+. Geëlektrolyseerd water met antibacteriële eigenschappen. De AquaClean Alba moet het doen met gewoon water, maar biedt de effectieve TurboFlush spoeltechnologie. Wat leidt tot een lager waterverbruik in vergelijking met traditionele spoelsystemen.

Hij kost 882 euro. Daarmee is ie
duidelijk goedkoper dan de bestaande modellen. Maar het is toch nog een hoop geld. Voor een normale WC ben je slechts 200 euro kwijt. Best een groot gat. Wil je duurzaam toiletteren voor wat minder geld, dan heeft het Nederlandse merk ‘The Good Roll’ nog een boodschap voor je: ‘Wipe right, change lives’. Dankzij hun gerecyclede toiletpapier hebben ze al 43.290 bomen bespaard en met de winst 233 toiletten kunnen bouwen in ontwikkelingslanden.

Verfrissend

Maar goed, duurzaamheid is niet de enige reden om voor een douchewc te kiezen. De AquaClean Alba zorgt ook voor een aangenaam, verfrissende en effectieve reiniging van de intieme zones met water op lichaamstemperatuur. ’Life changing!’ noemen de Japanners het gebruik van de douchewc zelfs. Dat zal voor de nuchtere loodgietersfamilie uit Rapperswil wat ver gaan. De Geberits ontwikkelden in 1874 in Zwitserland de eerste houten stortbak met loodvoering, een innovatie die leidde tot de productie van sanitaire producten op grotere schaal.

Haar nieuwste vinding, de AquaClean Alba, komt met een app. Na tv’s, homes en phones, ook de wc’s: ‘smart’. Met gemak kun je met de app de waterstraalintensiteit instellen en de temperatuur van het water waarmee je gereinigd wordt. Tja, wat vind je prettig? Ook kan je schema’s instellen om energie te besparen wanneer het apparaat niet in gebruik is.

Franse adel

Dat laatste is geen toeval. Geberit staat wereldwijd bekend om haar sterke focus op innovatie en duurzaamheid. Ze haalt goede scores in de ESG Risk rating en is opgenomen in de Dow Jones Sustainability Index, die bedrijven erkent voor hun prestaties op het gebied van duurzaamheid.

Dat Geberit de douchewc bereikbaar wil maken voor een brede groep ligt dus in lijn met haar merkbelofte en versterkt daarmee het merk. Innovatie zoals het moet. Heel goed! Maar is het nieuwe product daarmee wat ons betreft ook gelukt? Daarvoor moet nog één belangrijk onderdeel worden getest, want: hoe zit de Geberit?

Waar de Franse adel zich vroeger op de bidet moest plaatsen met de benen wijd gespreid, alsof zij op een paard zat (‘bidet’ is Frans voor ‘klein paard’) gaat mij dat een stuk makkelijker af. Het eenvoudige en elegante ontwerp van topontwerper Christoph Behling, dat doet denken aan een conventioneel toilet en waarbij de technische eenheid in de keramiek is weggewerkt, vervaardigd van zeer hoogwaardige materialen, zit me toch een potje lekker! Ik ga sparen.  

Hubert van Wensen - Business creatief, The USP Company 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie