Met dit statement verwoordde marketinggoeroe Philip Kotler de frustratie van veel marketeers tijdens zijn onlangs door Focus en Berenschot georganiseerde masterclass in Amsterdam.
Door de recessie en de toenemende concurrentie van Chinezen, Oost Europeanen en discounters hebben veel ondernemingen in de afgelopen jaren noodgedwongen de operatie gerationaliseerd en de kosten drastisch teruggebracht.
Hiermee verschoof de focus maar ook de machtsverhouding in de onderneming van de commercie naar de operatie.
In het Berenschot onderzoek naar marketingtrends van 2004 staan krachtenbundeling in allianties, de toenemende macht van de afnemer en merksanering dan ook nog bovenaan.
Deze efficiencyslagen zijn in veel gevallen ten koste gegaan van de klant en de marketeer.
Hetzelfde onderzoek in de zomer van dit jaar laat echter een duidelijke comeback van de klant zien. Hernieuwde focus op de klant en nieuwe manieren om deze te benaderen, worden nu gezien als de belangrijkste trends.
Klik hier voor een artikel over het laatste Berenschot-onderzoek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!