Vorige week stond op nu.nl een artikel over Mecom, de eigenaar van Wegener. In het artikel een weinig rooskleurig beeld over de advertentie-inkomsten (afgelopen jaar -21%). Ook in de HOI cijfers zien we vooral negatieve trends ten aanzien van de ‘papieren oplage’. In het eerste kwartaal van 2010 was de totale oplage van alle dagbladen (landelijk, regionaal en gratis) nog meer dan 6 miljoen, in kwartaal 3 van 2013 is daar al ruim één miljoen van af.
Het geeft ons inzage in het veranderende medialandschap. De meningen over waar dit medialandschap naar toe gaat lopen nogal uiteen, meestal afhankelijk van wie en met name uit welk vakgebied je een zogenaamde expert hiernaar vraagt. Mensen afkomstig uit de ‘digitale wereld’ hebben het einde van zowel de TV als massamedium als ook de papieren krant al lang geleden aangekondigd, maar tot op heden houden beide mediumtypen nog stevig stand. Wel zijn er aandachtspunten ten aanzien van beide mediumtypen bij gekomen.
Voor TV geldt dat bijvoorbeeld Twitter en het ‘second screen’ een interessante verdieping vormen op bepaalde TV programma’s, maar dat het mediumtype met name op prime-time nog heel erg ‘lean back’ geconsumeerd wordt.
Creatie meer bepalend voor het resultaat
Dagbladen zullen meer kleur moeten bekennen om nog gekocht te worden en meer moeten segmenteren op bijvoorbeeld leefstijl-doelgroep. Steeds minder mensen zullen willen betalen voor algemeen nieuws dat ook gratis toegankelijk is via internet, maar voor duiding zal een doelgroep blijven. Dagbladen maken is een duur proces (papier, drukken en bezorgen kost veel geld), waardoor de daadwerkelijke advertenties (creatie) nog meer bepalend zijn voor het resultaat. Mediumbereik en advertentiebereik zullen dus dichter tegen elkaar geschoven moeten worden, terwijl hier momenteel zo’n 50% verschil tussen zit.
Mooi om te zien dat we nog genoeg uitdagingen hebben de komende jaren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!