Deze week het merkportret van Cor Hospes, auteur van de Content Bijbel, adviseur in contentmarketing en een internationaal veelgevraagde spreker.
Met welk merk sta je iedere ochtend op?
'Met Waternet. Als ik wakker word, neem ik een slok water. Glaasje staat naast mijn bed. Als ik dat ben vergeten, loop ik naar de kraan. In het donker niet zonder het licht aan te doen. Maar welk merk licht bij mij in huis brengt, geen flauw idee, knap vind ik dat, ik woon al ruim vijftien jaar in datzelfde huis, maar bij dat merk blijven ze niet in mij geïnteresseerd.'
Zonder welk merk kun je de deur niet uit?
'Zonder een merk schoenen.'
In welk merk kunnen ze je uittekenen?
'Ik ben door van Paul van Liempt van BNR ooit omschreven als "dat marketingmannetje met die bril in Hans Ubbink-jasjes". Dus ik denk qua uittekenen aan die bril, de laatste jaren van het merk Anne et Valentin, en Hans Ubbink. Nu bestaat het kledingmerk Hans Ubbink niet meer, dus ben ik een beetje in de war. Welke jasjes straks te kopen? Gelukkig heb ik nog een paar hangen.'
Welk merk brengt je van A naar B?
'Soms NS, maar dat gaat niet altijd zonder moeilijkheden, soms GVB. Soms Greenwheels, echt heel af en toe een vliegtuigmaatschappij. Als bakfietsvader verplaats ik mij met Workcycles, en ik denk dat ik bij hen binnenkort ook een fiets koop. Verder zit ik achter het stuur van een V70, jaja, een ballenbak, hockeysticks van dochters achterin, alleen die hond ontbreekt.'
Met welk merk ga je iedere avond naar bed?
'Met mijn vrouw, ook een pittig merk.'
Welk merk heeft je leven gered?
'Volgens mij kan een merk geen levens redden, wel levens creëren.'
Met welk merk wil je niet gezien worden?
'McDonald’s. Het merk is verworden tot een zelfstandig naamwoord ook, een synoniem voor een wereld vol jakkes waar ik ver van wil blijven staan: McDonaldisering. Als ik het woord McDonald’s in het bijzijn van mijn dochters noem, zeggen die automatisch "dat is smerig pap". Ik vrees dat mij over een aantal jaren een enorme anti-reactie wacht.'
Welk merk is jouw guilty pleasure?
'Ik ben een dropsnoeperd. Redband Dropfruit Duo’s, vond die eerst heel vies, maar nu, vreselijk, houd ze bij mij uit de buurt.'
Welk merk is jouw geheime wapen?
'Mijn eigen merk.'
Welk merk had nooit mogen bestaan?
'Elk merk dat liegt en bedriegt, nutteloze of betekenisloze merken, merken met een Kafkaëske helpdesk, elk merk dat inconsistent handelt; A zegt te zijn, B vertelt en C doet, en ja, daarvan heb je er echt veel te veel, gek, toch kunnen ze blijven bestaan.'
Van welk merk kun je alleen maar dromen?
'Ik droom nooit over merken. Is dat raar?'
Van welk merk zou je graag de rebranding doen?
'Het merk Fryslân, voor de niet verstaander, Friesland.'
Welk verdwenen merk mag in de reprise?
'Popfoto, Postbank, Air Holland, Hans Ubbink, ja, mag ik even.'
Wat is je favoriete slogan?
'In Oranjewoud vlakbij Heerenveen, waar ik ben geboren ende getogen, stond de patatzaak van Wieger Hakze, en die voerde als leuze: Hakze die Bakt Ze, prachtig, simpel en raak, en die pay-off loopt nog eens lekker ook. Zag die slogan laatst ook op een auto van een cateringzaak uit Amersfoort, vast familie. Ze kunnen kennelijk geen afscheid van die kreet nemen.'
Als Cor Hospes een merk zou zijn, hoe zou je dat merk dan omschrijven?
'Een merk bestaat niet uit een omschrijving die je zelf over jezelf hebt bedacht, maar uit woorden die anderen over je zeggen, dus heb ik aan degene die mij het best kent, en dat is mijn vrouw, gevraagd waar het merk Cor Hospes voor staat. "Open", zei zij als onmiddellijk. "Nieuwsgierig, inspirerend, prikkelend, licht." Wat kan ik daar verder nog aan toevoegen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!