Prijsvrij en D-reizen boos over onderzoek Consumentenbond, die ze van prijsmisleiding beticht

Aanbiedingen van Prijsvrij en D-reizen kloppen zelden, aldus Consumentenbond. Beide organisaties betwisten onafhankelijkheid onderzoek.

Deals!
https://www.d-reizen.nl/acties/vroegboekkorting

Prijsvrij en D-reizen zijn verbolgen over een onderzoek van de Consumentenbond. Uit dat onderzoek komt naar voren dat de reisaanbieders vaak nog steeds misleidende prijzen op hun websites laten zien.

De Consumentenbond onderzocht in 2023 en 2024 de aanbiedingen van 10 grote reisaanbieders. Daaruit bleek dat een derde van de gecontroleerde aanbiedingen niet correct te zijn. Vaak kwamen er nog kosten bij, bleken reizen uitverkocht of golden de gunstigste prijzen alleen bij vertrek vanuit het buitenland, zonder dat dat erbij stond. Terwijl consumenten zich bij het boeken van een reis het vaaktst laten leiden door aanbiedingen, zo blijkt uit onderzoek van MSI-ACI en Adformatie. 

Uit een steekproef zou nu opnieuw blijken dat bij D-reizen en Prijsvrij de aanbiedingsprijs nog steeds vrijwel nooit klopt. De Consumentenbond controleerde bij deze aanbieders samen 30 willekeurige aanbiedingen. Bij 27 daarvan viel de prijs hoger of lager uit, twee aanbiedingen waren uitverkocht.

Na de eerste meting bekeek de Consumentenbond dezelfde aanbiedingen binnen 25 uur nog vier keer. Een groot deel van de uitverkochte reizen en niet kloppende aanbiedingen bleek gewoon nog op de sites te staan.

Prijsvrij en D-reizen stellen dat zij in overeenstemming met de geldende regelgeving handelen. 'Bij Prijsvrij Vakanties en D-reizen boekt de consument altijd het meest actuele aanbod tegen de op dat moment meest scherpe marktprijs.'

'Vraagtekens onafhankelijkheid onderzoeken'

De reisorganisaties stellen het onderzoek van de Consumentenbond in twijfel te trekken omdat 'de betrokken journalist zich tevens als zzp'er laat inhuren voor opdrachten door diverse partijen in de reisbranche. Zo biedt hij zelf reizen naar Kreta aan. Je kunt in dat kader vraagtekens plaatsen bij de onafhankelijkheid van onderzoeken die voor de Consumentenbond worden gedaan', vinden Prijsvrij en D-reizen.

Een woordvoerster van de Consumentenbond laat in een schriftelijke reactie weten dat meerdere medewerkers van de Consumentenbond het onderzoek hebben uitgevoerd en dat zij geen zzp'ers zijn. De zegsvrouw wijst er ook op dat het niet de eerste keer is dat de reisorganisaties onderzoeken van de bond in twijfel trekken.

Volgens de Consumentenbond doet het merendeel van de reisaanbieders doet het nu een stuk beter dan in eerdere onderzoek. Directeur Sandra Molenaar: ‘Het is heel goed dat de meeste reisaanbieders hun leven gebeterd hebben. Consumenten hebben recht op eerlijke aanbiedingen.'

Molenaar vindt het jammer dat nog steeds niet alle reisaanbieders hun zaakjes op orde hebben. De Consumentenbond heeft daarover klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) en een melding gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).’ De RCC deed inmiddels uitspraak in verschillende zaken.  

Bedrijven als KLM Holidays, Transavia Holidays en TUI nemen volgen de Consumentenbond verplichte boekingskosten nu wel in de prijs op. Expedia stopte met adverteren voor Vakantiedeals waarvan de prijs nooit klopte. En The Travel Club adverteert online helemaal niet meer met prijzen. TUI adverteerde eerder met cruises waarbij de eindprijs steeg met honderden en soms zelfs duizenden euro’s. Ook zaten verplichte fooien nog niet in de prijs, terwijl dat volgens de regels wel moet. Inmiddels heeft ook TUI haar website aangepast.

Vrijwel nooit

Bij een handvol aanbieders verandert de prijs nog steeds tijdens het boeken. Molenaar: ‘Dat blijft een hardnekkig probleem. Ook al heeft de RCC ons vorig jaar op dit punt meermaals gelijk gegeven in procedures. Gelukkig heeft de ACM hiervoor onlangs dwangsommen opgelegd aan 3 aanbieders.’ 

Dit artikel is dinsdag om 22:00 uur geupdate.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie