Klanten geven regelmatig valse informatie over zichzelf omdat ze niet willen worden achtervolgd door marketeers, of omdat ze gewoon geen zin hebben privacygevoelige informatie te geven. Wanneer slechts een klein percerntage van de consumenten dat doet, kan dat een volkomen verkeerde voorstelling van zaken geven over een hele groep klanten, waardoor het ‘pakket data’ onbetrouwbaar of zelfs onbruikbaar wordt. Dat stelt onderzoeksbureau Verve op basis van onderzoek onder 2400 Britse klanten. Marketeers moeten om die reden meer oog krijgen voor het communiceren van de voordelen, aldus Verve.
Verzonnen
Veel consumenten die deelnamen aan het onderzoek geven moedwillig verkeerde informatie over henzelf af en negeren het verzoek van bedrijven om die gegevens zelf up-to-date te houden, zo stelt Verve dat bedrijven oproept om klanten ervan te overtuigen dat het geven van de juiste informatie voordelen biedt, voor zowel klant als bedrijf. Niet minder dan 60% van de respondenten in het onderzoek geeft online niet alle of gewoon foute informatie over zichzelf. Het vaakst ‘liegen’ consumenten over hun geboortedatum: een kwart van de consumenten doet dat meestal of zelfs altijd. Tenminste een derde geeft regelmatig een vals e-mailadres op of heeft dat ooit gedaan. Ook het huisadres, telefoonnummer, functie-titel of bedrijfsnaam worden geregeld bij elkaar verzonnen.
Spam
Verbazingwekkend vindt Verve de resultaten niet. Het voordeel van het geven van juiste informatie wordt een klant ook helemaal niet duidelijk gemaakt stelt Colin Strong van Verve. ‘Consumenten denken alleen dat ze direct op de maillijst worden gezet voor aanstaande marketingacties en dat ze zullen worden overspoeld met spam.’
Dat blijkt ook, wanneer klanten wordt gevraagd waaróm ze verkeerde informatie geven: Meer dan driekwart vindt dat het bedrijf hen ten onrechte vraagt om privacygevoelige informatie en vertrouwt hert bedrijf dus niet. Een vergelijkbaar aantal vindt dat een bedrijf zoiets helemaal niet hoeft te weten en nog eens driekwart denkt gewoon dat ze lastig gevallen zullen worden met gepersonaliseerde marketingcommunicatie waar ze niet op zitten te wachten.
Bron: Marketing Week
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!