‘Commerciële radio mag geen eenheidsworst worden’

Het kabinet wil niet dat alle commerciële radiozenders in de toekomst alleen maar hits uitzenden. Staatssecretaris Van Leeuwen (Media) ontvouwde woensdag in de Tweede Kamer bijzonderheden van het voorstel. Die vielen slecht bij een meerderheid in de Kamer

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De demissionaire bewindsman kreeg bovendien het verwijt dat hij in de kerstvakantie zijn plannetje door de strot van het parlement wil duwen. Op grond van een rechterlijke uitspraak moet het kabinet voor 1 januari duidelijkheid bieden aan de commerciële zenders. Er komt meer ruimte in de ether voor de commerciële stations. De markt wordt, na internationale onderhandelingen over het verdelen van frequenties tussen landen, één miljoen luisteraars groter. Nu zijn nog zeven commerciële zenders in het hele land te beluisteren, maar dat moeten er negen worden.

Alle zenders, ook de bestaande, moeten wedijveren voor hun plekje op de FM-band. Na jaren van politiek gesteggel heeft het kabinet besloten tot een ‘vergelijkende toets’. Vier zenders mogen gaan uitzenden wat ze willen, maar vijf moeten voldoen aan een profiel. Zo is er ruimte voor een nieuwszender, twee alternatieve popzenders, een zender met Nederlandse muziek en een zender met klassieke muziek.

Van Leeuwen maakte donderdag duidelijk hoe hij die ‘kleuring’ wil organiseren, nadat de Tweede Kamer hem woensdag nog had verweten dat hij hierover veel te vaag was. De staatssecretaris stelt voor dat de zenders overdag minstens de helft van de tijd moeten vullen met hun ‘profiel’. Zo zou een klassieke zender tussen zeven uur 's morgens en zeven uur 's avonds de helft van de tijd moeten vullen met klassieke muziek. De rest van de tijd is vrij.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie