Jongeren kunnen beter geen pretstudies kiezen, zei Mirjam Sterk, oud CDA-Kamerlid en ambassadeur jeugdwerkloosheid, begin april. Ze noemde daarbij ook communicatie, ‘een opleiding voor de kaartenbakken van het UWV’.
Sterk was niet de eerste die kritiek uitte op de vele communicatiestudies. Vorig jaar werd er in onder meer in Communicatie Magazine een stevig en soms emotioneel debat over gevoerd. Er zou te weinig aansluiting zijn met de beroepspraktijk. Het niveau te laag. Bovendien is er een keur aan exotische opleidingen communicatie die vooral bedoeld lijken om studenten te trekken en niet omdat de beroepspraktijk ze zo nodig heeft.
Ondanks dit alles laat talent zich niet tegenhouden. Hoogvliegers zullen er altijd zijn, opvallende studenten die het vakgebied verrijken en nieuw elan met zich meebrengen. We wilden een ode aan ze brengen, en vroegen de hbo-opleidingen communicatie ze boven het maaiveld uit te tillen. Het resultaat: 16 talenten om in de gaten te houden.
Avans Hogeschool
Danny Kuijpers (24)
Scherp en geduldig luisteraar.
Kuijpers heeft zich ten doel gesteld zoveel mogelijk verschillende typen organisaties te leren kennen. Deed onderzoek en advies bij een zelf geacquireerde opdracht bij ING bank. Schreef samen met zijn groep een advies dat Bibliotheek Z-O-U-T helpt om weer te voldoen aan de maatschappelijke behoefte. Inmiddels heeft zich met zijn groep ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Deze zomer doen Kuijpers en zijn groep voor deze bibliotheek hun eerste betaalde opdracht.
Hogeschool Arnhem en Nijmegen
Freek Snelting (22) @FreekSnelting
FC Twente kon gerust zijn
Leergierig. Ambitieus. Betrokken. Positief kritisch. Vond zijn droomstage bij FC Twente. Interviews met sterspelers, de pers begeleiden, artikelen schrijven, een intern onderzoek doen. FC Twente kon het met een gerust hart aan hem overlaten. Steeds meer wordt Snelting, ook naast zijn studie, gevraagd voor communicatieadvies.Zet hem maar voor een zware commissie of een vakjury die een digital magazine gaat beoordelen: je kunt erop vertrouwen dat het goed komt.
Sanne Maarsingh (21) @SanneinAlmere en @salome_co
Windesheim Flevoland
Energieke duizendpoot
Draait haar hand niet om voor een presentatie voor een paar honderd man. Ambassadeur voor Windesheim Flevoland, doet radio-interviews. Zit in het brainstorm team Floriade 2022, pitcht voor Mayors league of entrepeneurs, is lid van New Urban Creatives. Schrijft columns voor Almere Deze Week, was winnaar van de comakership Flevo-penningen gala 2013 – en the list goes on. Maarsingh startte naast dit alles ook gewoon haar eigen communicatiebureau, Salomé Communicatie, www.salomeco.nl.
Fontys ACI CO IEMES Tilburg
Bart van Santvoort (23)
Net zo goed voor als achter de camera
Is assertief, creatief, kritisch en pragmatisch. Begrijpt dat studeren niet alleen het vergroten van kennis betekent, maar ook het opbouwen van een netwerk. Is bezig met een team studenten om in Harare, Zimbabwe, een muzikaal evenement opzetten voor jongeren in sloppenwijken. Want: ‘Wij willen hen inspireren en motiveren om een opleiding te gaan volgen, zodat zij een grotere kans hebben op een betere toekomst.’
Windesheim Zwolle
Thierry Kreuze (23)
Steekt intellectueel boven de groep uit
Thierry Kreuze is aanwezig. Mengt zich in discussies op Twitter en laat zien dat hij een scherpe opinie heeft. Zijn interesses liggen vooral bij online marketing, online communicatie, branded marketing en customer relationship management. Is belangeloos betrokken bij het ontwikkelen van een website voor de opleiding communicatie, omdat hij het wil. Redde zich prima op de universiteit, maar stapte over naar het hbo omdat hij meer een pragmaticus is dan een theoreticus.
Hogeschool van Amsterdam
Stefan Luttik (20)
Gedreven en gaat voluit
Kritisch denker die met goede argumenten zijn visie onderbouwt. Is ook goed in staat is om naar zichzelf te kijken, en zich te verbeteren. Tijdens zijn eerste werkperiode – Luttik is een duaal student – heeft hij zich professioneel goed ontwikkeld. Mede hierdoor wil hij nu zijn horizon letterlijk verruimen, door een semester in het buitenland te gaan studeren. Is gedreven in projecten en gaat voluit in de praktijk van het communicatievak.
Hogeschool Leiden
Sanne Bredeveld (22)
Burson, Coebergh, of toch docent
Heeft niet alleen excellente studieresultaten (top-3), maar daarnaast een indrukwekkende reeks aanvullende activiteiten. Maakt deel uit van het honoursprogramma van de Hogeschool: een aanvullend curriculum voor bovengemiddeld getalenteerde en actieve studenten van diverse opleidingen. Heeft stage gelopen bij Burson Marsteller in Den Haag. Schreef haar afstudeeronderzoek voor Coebergh Communicatie & PR in Amsterdam. Maakte een analyse van de pr-markt – binnenkort na te lezen op de HBO-kennisbank.
Hogeschool Rotterdam
Petra van Veen (23)
Perfectionistisch en een grenzeloze nieuwsgierigheid
Groot enthousiasme, grenzeloze nieuwsgierigheid en andersdenkend. Pakt aan en is creatief. Van Veen startte met haar medestudenten eerder dit collegejaar het bureau Mozes PR – Recht door zee. Het bureau blonk uit in anders denken, creatieve adviezen en unieke presentaties aan externe opdrachtgevers. Pakten zij de hoofdprijs bij de PR Talentenprijs van Van Hulzen 2014. Van Veen doet haar afstudeeronderzoek naar de toekomst van digitale regiojournalistiek bij het Algemeen Dagblad..
Hogeschool Utrecht
Joost Geurtsen (23)
Nu al junior productmanager van nu.nl
Joost Geurtsen is een gedreven student, met een duidelijke eigen visie. Hij heeft bovendien al sinds jaar één passie voor het vak. Geurtsen liep stage bij Sanoma, waar hem tijdens die stage al een baan werd aangeboden. Hij is nu junior productmanager van nu.nl.
Geurtsen deed mee aan een interfacultaire denktank van het Centre of Expertise over de Creatieve Industrie. Ook heeft hij regelmatig meegewerkt tijdens open dagen op de opleiding.
Is erg geïnteresseerd in innovatie, de ontwikkeling van sociale media en nieuwe technologieën. Vindt dat vernieuwing merken dichter bij mensen kan brengen. Credo: Het kan altijd beter.
Fontys Hogeschool Communicatie
Jasper van Gulik (22)
Ambitieus. Inspirerend. Zelfverzekerd.
Heeft lef en is een kei in verbinden. Heeft alles in huis om uit te groeien tot een sterke communicatieprofessional. Vanaf het eerste jaar staat Van Gullik al met één been in het communicatievak. Naast zijn studie is hij het gezicht en de voorzitter van studievereniging FACT. Zorgt voor een goede structuur en planning in het team, maar slaat de feestjes zeker niet over.Communicatie komt niet uit een boekje; je verdient je strepen in de praktijk. Van Gulik is daarvan een goed voorbeeld.
Hanzehogeschool Groningen
Lisa van der Veeke (24)
Doorzetter en professioneel talent
Lisa van der Veeke startte in 2010 met haar bachelor-opleiding communicatie, en is nu bijna klaar… Vulde voor Nederlandse Gasunie de communicatiestrategie aan met een socialmediastrategie. Maakte een combinatie van drie onderzoeken: een uitgebreid literatuuronderzoek met een zeer scherpe selectie van de laatste en meest relevante inzichten, focusgroepsinterviews voor het interne onderzoek en een uitgebreide survey onder externe stakeholders. Haar afstudeeropdracht is beoordeeld met een 9 – in Groningen zeer uitzonderlijk.
NHL Hogeschool
Rinaldo Rozenberg (23)
Toont hoe je ouderen aan het pinnen krijgt
Won in 2013 samen met twee medestudenten de PR Van Hulzen Talentenprijs.Vindt dialoog in de communicatie van grote waarde. Presenteerde bij een excursie in Litouwen voor reclamebureau TBWA een strategie om ouderen aan het pinnen te krijgen. Zijn concepten vielen in goede aarde. Noemt zichzelf een creatieve strateeg. Door zijn internationale oriëntatie is hij veelvuldig in het buitenland te vinden, bijvoorbeeld in New York en Parijs. Recent is hij zijn eigen bedrijf begonnen: Rozenberg Communicatie.
Christelijke Hogeschool Ede
Niels van Capelleveen (xx)
‘Hands on’ mentaliteit en ondernemingsgeest
Niels van Capelleveen studeerde enkele maanden geleden af en werkt nu fulltime als communicatiespecialist op de marketingafdeling van Juncker Bike Parts, zijn derdejaars stageplek. Onderhoudt mediacontacten en ontwikkelt communicatieplannen voor een aantal exclusieve merken en sponsoring. Van Capelleveen combineert een praktische ‘hands on’ mentaliteit en ondernemingsgeest met de gave grote verbanden te leggen. Zet voor merk en organisatie de koers uit.
Haagse Hogeschool
Romy Barendse (22)
Altijd een paar extra stappen
Is creatief, intelligent, avontuurlijk en in staat om out-of-the box te denken; heeft een open mind; is intercultureel sensitief. Bijzonder consciëntieus, doet wat van haar wordt verwacht maar gaat daarna nog een paar extra stappen met je mee. Een heel goede teamplayer, maar ook in staat om het beste uit haar teammembers te halen. Barendse liep haar afstudeerstage bij Shell Flagship Conferences over de interne-communicatiestrategie om alignment tussen werknemers te creëren. Studeert naar alle waarschijnlijkheid deze zomer cum laude af.
HZ university of applied sciences
Mandy Malinka (24 )
Doorzetter en creatieveling
Heeft een bijzondere drive voor het vak communicatie. Was al gauw een van de drijvende krachten in de Focusgroep van de opleiding, een platform waarbij studenten zelf actief de opleiding ondersteunen bij communicatieactiviteiten en kwaliteitsverbetering. Combineert doorzettingsvermogen met creativiteit en heeft daarbij ook het vermogen communicatievraagstukken strategisch te benaderen. Komend jaar gaat ze stagelopen bij communicatiebureau Ofcourz in Breda.
Hogeschool InHolland
Anne Nieuwenhuizen (27)
Betrouwbaarheid, passie, precisie
Gedreven en gemotiveerd, neemt alleen genoegen met het beste. Behoorde tijdens haar minors reputatiemanagement en verandermanagement steevast tot de winnende teams. Verrichtte voor haar afstuderen baanbrekend onderzoek naar storystelling en verbinding, en schroomde niet om hiervoor de groten in het communicatievak te benaderen. Studeerde als een van de weinigen in jaren cum laude af. Nieuwenhuizen werd als student al lid van beroepsvereniging Logeion, is sinds kort commissielid van de Young Professionals. Werkt nu voor Hogeschool Inholland en de gemeente Amsterdam.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!