Premium

Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’

CMO Studio | ‘Als makers van een gezonde leefomgeving zijn we niet tevreden met alleen maar huizen en gebouwen.’

Charelle Akihary te gast in CMO Studio
Videoproductie: Gig

Charelle Akihary, head of marketing strategy bij bouwbedrijf en vastgoedbeheerder Heijmans maakte de overstap naar de bouwsector om zich – na mooie posities bij Danone en Whirlpool - verder te ontwikkelen op het gebied van innovatie. Ja, allebei b-to-b, maar toch wel een héél ander verhaal. Wat drijft haar?

Werk zat natuurlijk voor de bouwbedrijven de komende jaren, want we kijken tegen een gigantische bouwachterstand aan. Maar dat wil niet zeggen dat Akihary geen uitdagingen heeft bij Heijmans. Kan zij als marketeer een bijdrage leveren aan het oplossen van grote problemen als vertraging door de stikstofcrisis, Nimby’s en een falende overheid?

In onderstaande video is het gehele interview met Akihary te zien (24 minuten), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.

Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app. Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio

 

CMO Studio #11 - 2022: Charelle Akihary (Heijmans)

Shortcut-quotes

‘Ik wilde me verder ontwikkelen op het gebied van innovatie.’ 2:15

‘Er is een ontzettend grote maatschappelijk opgave, waar we als bouwbedrijf graag onderdeel van willen zijn omdat we die oplossingen willen maken.’ 2:20

‘Ik denk dat het belangrijk is dat je op een gegeven moment een eerste stap maakt. Er zijn veel maatschappelijke issues, ook met betrekking tot de vleesindustrie, echt wel moeilijke onderwerpen. Maar als we allemaal maar blijven polderen, alleen maar in gesprek blijven en niet tot actie komen, dan gebeurt er niks.’ 4:55

‘Ik denk dat Robijn (wasmiddelenmerk Unilever, red.), een kans heeft gemist als merk, want je wil geen steen meer hebben, je wil iets groens! 7:14

‘We vinden als Heijmans dat die opgave een maatschappelijke opgave is. We willen ‘m ook holistisch benaderen. Dat betekent dat we in onze positionering “We zijn de makers van de gezonde leefomgeving”, vinden dat we pas tevreden zijn als de huizen en de gebouwen die we hebben neergezet en de wegen die we hebben aangelegd, als dat allemaal werkt en samensmelt tot een gezonde leefomgeving.’ 9:37

‘Natuur is net zo belangrijk als het geluk van de mensen die wonen en werken in de leefomgeving.’ 10:02

‘Eén van de dingen die we heel erg goed doen, is op het gebied van storytelling, heel erg onze visie uitleggen.’ 11:04

‘Vervolgens maken we heel veel specifieke content voor die verschillende doelgroepen, om gewoon goed uit te leggen; what’s in it for them?’ 11:22

‘De grootste verandering waar ik in het dagelijks werk mee bezig ben, is dat we niet meer alleen de technische verhalen gaan opsmukken in lijstjes, maar daaroverheen een merklaag leggen, de relevantie steeds proberen toe te voegen.’ 12:05

‘We zijn nu eigenlijk heel erg druk bezig met het aanbrengen van die nieuwe merklaag. Eind dit jaar gaan de eerste campagnes van start.’ 12:50

‘We zijn ook druk bezig met targeted Linkedin-campagnes, om specifieke content voor specifieke doelgroepen in te zetten.’ 13:16

‘In de b-to-b-wereld heb je natuurlijk ook veel specifieke evenementen. Op evenementen is het 1-op-1-contact nog steeds heel belangrijk.’ 13:24

‘Het gaat erom waar díe specifieke klant op aan gaat.’ 13:53

‘We bruisen vaak van goede ideeën, maar we moeten kritisch blijven; is dit hetgeen die klant gaat helpen?’ 14:58

‘Jazeker kunnen wij als marketeer bijdragen aan de oplossing voor grote problemen zoals de stikstofcrisis en “nimby’s”.’ 16:16

‘Eén hero story die ik heel mooi vind, is de lancering van Beyond Ice, dat is een compleet nieuw label dat we vorig jaar samen met CSU hebben gelanceerd.’ 19:20

Terugkijken

2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

 

2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

CMO Studio #4: Yvonne Nassar (Van Gogh Museum): ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

CMO Studio #5: Egmont Philips (TCS): ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

CMO Studio #7: Ard Bossema (Asahi-Grolsch): ‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

CMO Studio #8: Arno de Jong (Nederlandse Loterij): ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’

CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die recent plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie