Het internet kent vele bedreigingen, zoals virussen die zich in de computer nestelen en schade aanbrengen aan foto’s of documenten. Of spyware, waarmee hackers persoonlijke gegevens proberen te onderscheppen. Het bewustzijn over de beveiliging tegen de gevaren op Internet is laag. Terwijl de risico's voor de gebruikers groot zijn.
In de maanden juni en juli liep Ziggo's 'Kracht van Internet-campagne'. Doelstelling van de campagne was bestaande klanten te informeren overde voordelen van Ziggo’s internetproduct, zoals snelheidsverhoging, WifiSpots en Internetbeveiliging, en hen te activeren om hier daadwerkelijk gebruik van te maken. Als onderdeel van deze campagne werd besloten om te experimenteren met een 'social film'.
Uitdaging
Ontwikkel een online campagne die klanten informeert over en activeert op Internetbeveiliging van Ziggo en de potentie heeft om viral te gaan.
Doelstelling
Mensen bewust maken van het feit dat het niet moeilijk is om iemands computer binnen te dringen. Binnen no time kan er een hoop schade worden aangericht.
Strategie
Nietvermoedende mensen die met hun laptop aan het werkop een vol terras, krijgen een verrassende voorstelling voorgeschoteld. Een sexy dame klimt op tafel en doet haar best om één van de mannen achter de laptop te verleiden. Plotseling valt er een doek over haar heen. Het blijkt een verdwijntruc die live werd uitgevoerd in samenwerking met een bekende illusionist. Even later duikt de dame weer op, op een verrassende plek: ze zit gevangen in de laptop van de man die op het terras aan het werk was. Boodschap aan de nietsvermoedende internetter: voor je het weet, zit er iemand in je computer. Zorg daarom voor internetbeveiliging.
Media
Tv, radio, banners en 1-op-1 communicatie. Voor de activitatie werd de viral ingezet die is geplaatst op Youtube en werd verspreid via de Facebook en Twitter accounts van Ziggo. De campagne werd ondersteund met PR-onderzoek (uitgevoerd door Ruigrok-Netpanel) waaruit blijkt dat het internetgebruik van een groot deel van de Nederlanders nog steeds onveilig is.
De resultaten
In totaal is de film meer dan 400.000 keer bekeken. Daarmee staat het in YouTube Ads Leaderboard van juli op één. De video werd 1530 keer geliked, 678 gedeeld en kreeg veel positieve comments. In de media werd de video is opgepikt door onder anderen Telegraaf, Dumpert, Froot en Marketing Facts (als het Viral Friday item).
Daarnaast waren er op de website ruim 50.000 extra views van Ziggo klanten. Dit resulteerde in een verdubbeling van het aantal huishoudens dat internetbeveiliging gebruikt.
Case omschrijving Ziggo - De kracht van internet
Opdrachtgever: Ziggo. Robert-Jan Meijers / Hestia Meijer / Simcha Meijer / Ilse Kleuver
Campagne: De kracht van Internet - Internetbeveiliging
Creatief bureau: Ride. Edwin Tromp / Rosanne de Jong / Tomas Rouw / Jet Alleman
Productie: Czar. Jonathan Elbers / Rogier van der Ploeg / Willem Bos
Illusie: Magnus Utopia. Marcel Kalisvaart / Natasja Bode
Ook leuk om te zien, de video van 'the making off'.