'Buzz marketing hoeft niet geheimzinnig te zijn'

Klanten worden steeds vaker beloond als zij in hun eigen kring mondeling reclame maken voor een product. Dat een beloning de mond-tot-mond reclame (buzz) bevordert, is bekend. Hoe een betaalde aanbeveling wordt ontvangen, onderzocht sociaal-psychologe Mirjam Tuk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens haar moet de aanbeveler vooral niet geheimzinnig doen over het feit dat hij een beloning krijgt. Tuk verdedigt op donderdag 26 juni 2008 aan de Erasmus Universiteit haar proefschrift 'Is friendship silent when money talks? How people respond to word-of-mouth marketing'.

Buzz marketing is de laatste jaren een beproefde strategie van marketeers om meer bekendheid te geven aan hun product. Vaak worden de aanbevelers (financieel) beloond. Eerder onderzoek bevestigde dat beloning de mond-tot-mond reclame inderdaad doet toenemen. Mirjam Tuk onderzocht hoe een ontvanger reageert op een beloonde aanbeveling. Met behulp van experimenten ontdekte zij dat aanbevelingen positiever ontvangen worden, als de ontvanger weet dat er een betaalde buzz in het spel is.

'Buzz reclame wordt ook vaak gezien als een schimmige manier van reclame maken; het is vaak onduidelijk of dit een oprecht gemeende aanbeveling is, of eerder een verkooppraatje', vertelt Tuk. 'Maar juist te veel schimmigheid leidt tot wantrouwen bij de ontvanger van een aanbeveling. Als deze gewoon te weten kan komen dat de aanbeveler een beloning krijgt voor de tip, bekijkt hij deze positiever. Dit effect is veel sterker voor de beoordeling van de aanbeveler, dan voor de neiging om de aanbeveling op te volgen. Het verborgen houden van een beloning wordt in de eerste plaats de aanbeveler aangerekend, en niet zo zeer het product.' Tuk onderzocht verder ook wat de invloed is van sociale groepsindelingen op de ontvangst van een beloonde aanbeveling.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie