Premium

Brievenbus-koffiemerk Frank & Fresh brandt koffie vers op bestelling

Marc Kluijver: ‘Het verschil in smaak tussen oud en vers brood kent iedereen. Dat verschil is met koffie ook, dat gaan we Nederland leren.’

Mede-oprichter Frank & Fresh Coffee, Marc Kluijver
Keri Mol

Frank & Fresh is een nieuw merk koffie op de Nederlandse markt. Het merk wil zich onderscheiden door koffie vers te branden op bestelling omdat het merk vindt dat Nederlanders nog oude koffie drinken. Volgens het nieuwe merk zijn Koffiebonen in de supermarkt gemiddeld minimaal twee maanden oud, terwijl koffie na vier weken de meeste aroma’s al kwijt zou zijn is. Frank & Fresh Coffee wil hier verandering in brengen met vier verse koffies die per post worden bezorgd. Het merk zegt de keten om te draaien.

Brievenbus-koffiemerk Frank & Fresh brandt koffie vers op bestelling
Brievenbus-koffiemerk Frank & Fresh brandt koffie vers op bestelling Keri Mol

‘Wij draaien de keten om’

Nederlanders willen betere koffie drinken, stelt Frank & Fresh. Volgens het merk blijkt dit uit zowel de stijging van de verkoop van koffiebonen als espressomachines waarvoor negentig procent van de koffiedrinkers de koffiebonen in de supermarkt koopt. Mede-oprichter Marc Kluijver vertelt dat in de eerste maand na branding elke koffie op zijn best is, daarna verliest koffie de meeste aroma’s en daarmee: smaak.

‘Wij draaien de keten om en branden de espressobonen op bestelling en bezorgen de bonen precies één week na branding, voor het weekend, bij de mensen thuis. Gewoon door de brievenbus. Mensen ontvangen Frank & Fresh Coffee op het moment dat-ie het allerlekkerst is. We bieden ook een abonnementsvorm aan voor de postkoffie omdat het binnen het huidige retail-traject niet mogelijk is onze koffies vers genoeg bij de consument krijgen. 

Niet meer ‘houdbaar tot’

Frank & Fresh Coffee zegt ook te breken met ‘houdbaar tot’ door te kiezen voor ‘het allerlekkerste tussen’. ‘Alle koffie wordt immers oud, ook die van ons’, vervolgt Kluijver. ‘In de eerste week moeten de bonen nog ontgassen. Daarom raden wij aan koffie altijd tussen één en vier weken na branding te drinken.’ Naast versheid, belooft Frank & Fresh Coffee ook de beste kwaliteit koffiebonen, die naar eigen zeggen voor een eerlijke prijs zijn ingekocht en duurzaam worden verpakt. 

 

 

 

Frank & Fresh-smaken
Frank & Fresh-smaken

Smaken & Brievenbuspost

Het jongbakken merk maakt bekend met vier verschillende smaken te starten: Funky & Fruity, Sweet & Soft, Raw & Robust en Bold & Brave. Het koffiemerk verwacht daarmee voor iedere koffiedrinker wat wils te bieden. Volgens Kluijver werkt het koffiemerk uitsluitend met specialty coffee van drie verschillende origines: Brazilië, Colombia en Rwanda. 

Kluijver vertelt dat er zijn weinig partijen die de koffie met brievenbuspost sturen. ‘Simpelweg omdat hele bonen in de gangbare zakken niet door de brievenbus passen. Wij ontwikkelden voor onze koffies een speciale verpakking die een brievenbusdoos maximaal benut. Zo krijgen je meer koffie in een doosje, hoef je er niet voor thuis te blijven, is de verzending goedkoper en de ecologische voetafdruk kleiner.’ Volgens Kluijver heeft Frank & Fresh ook geen directe concurrenten omdat het merk zich tussen de supermarktmerken en de specialty coffee merken positioneert. 

Doelstelling

‘Het is onze doelstelling om koffiedrinkers te laten beleven hoe verse koffie smaakt’, zegt Kluijver. ‘Het verschil in smaak tussen oud en vers brood, overrijp fruit en vers fruit weet iedereen maar dat het verschil bij verse koffie ten opzichte van oude koffie zo groot is, is voor velen onbekend. En als je daar eenmaal aan gewend bent wil je nooit meer terug.’

Naast Marc Kluijver, die ook eigenaar en hoofdredacteur is van koffieTcacao magazine, zijn Maurits van Slobbe en Geert Frank de medoprichters. Het design was in handen van Keri Mol. 

Lees ook: Zakelijk speeddaten tijdens de Koffiedik Kijken Koffietoer

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie