Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van het gezichtsherkenningssysteem van Crowd Emotion, waarmee de emotionele respons van mensen kan worden gemeten. Respondenten werden blootgesteld aan verschillende soorten content - betaald en niet-betaald - en met een camera kon de emotionele reactie worden geanalyseerd.
Sceptisch over sociale media
Slechts 20 procent van de content wekte een emotionele reactie op. De resultaten van het onderzoek komen op het moment dat merken sceptisch zijn over de potentie van sociale media om consumenten te bereiken.
Volgens Amy Kean van Havas Media wordt het tijd dat marketeers zich gaan beseffen dat enkel aanwezig zijn op sociale media niet genoeg is. 'Adverteerders haten het om toe te geven, maar ze geloven vaak in twee opties: wanneer content goed is, verspreidt het zich organisch en wanneer content slecht is, moet het worden aangejaagd met betaalde campagnes en views.'
Snapchat en Vine zorgen voor nieuwe manier van denken
Kean: 'Wat platforms als Vine en Snapchat ons leren is dat intensiteit zorgt voor populariteit, zeker onder Millennials. Door op een creatieve manier te denken, bijvoorbeeld in zes seconden video's, is de kans groter een publiek te prikkelen. Dat geldt zeker ook voor gevestigde platforms als Facebook.'
Ook bleek uit het onderzoek dat schokkende, verrassende, amuserende en schattige content de sterkste emotionele reacties oproepen.
Het gehele onderzoek is hier te vinden.