Inmiddels is bol.com een echt social merk. Met hun social media content wonnen ze in 2018 en 2019 de categorie "Beste Merk" tijdens The Best Social Awards. Maar elk succesvol merk begint ergens. Hier een korte samenvatting van hoe een klein merk heel groot werd mede dankzij social media.
- Bedrijven kunnen op dit moment trouwens inzenden voor The Best Social Awards en jij kan ons laten weten welk merk jij het beste vindt op social media via https://thebestsocialawards.nl/. -
Bol.com begon in 1999 als online boekhandel.
In 2014 waren ze al bijdehand op Twitter. (Op de brief staat: "bestel geen dingen bij bol.com als het niet door de bus past, ik word doodmoe van alle online bestellingen die niet passen".)
Het webcareteam stond in 2015 al voor je klaar om gratis verzendkosten te regelen.
En ze passen zich graag aan aan de taal van hun klanten.
In 2016 beginnen ze hun producten op een slimme manier te promoten op Facebook.
2017 was het jaar van de eerste viral hit van Bol.com.
Ze kwamen er echter na publicatie pas achter dat de post niet door Facebook als advertentie werd getoond door de inhoud. Toch ging hij organisch door het dak en won The Best Social Award voor ‘Beste Copywriting’.
In hetzelfde jaar werden er ook fouten gemaakt door Bol, waardoor sommige mensen voor verrassingen kwamen te staan.
Ongetwijfeld één van de meest memorabele webcare-momenten
Bol.com ging op zoek naar deze jongen die viral ging tijdens de Sinterklaasoptocht
En daarmee zorgden ze voor een lach op het gezicht van de jongen, maar ook op de gezichten van vele Facebook gebruikers.
Bol.com speelde ook slim in op de populaire 'internetgekkies'.
En omdat dit erg goed bleek te werken, bleef het niet bij één post.
Natuurlijk is de klant koning, maar hij af en toe ook best even op z’n plek gezet worden.
In 2019 maakten we kennis met ‘Gerda’, die nieuwe ster van bol.com.
Want iemand vroeg zich af wie die posts toch de hele tijd bedenkt.
En die grap wordt nu in stand gehouden, want Gerda heeft een duidelijke mening.
Tijdens The Best Social Awards 2019 was bol.com genomineerd voor Beste Webcare met deze hartverwarmende actie.
Ten slotte mag het Twitteraccount van Bol.com ook zeker niet onbenoemd blijven (en ook hier: aan woordgrappen geen gebrek).
In samenwerking met de Adfo Groep deelt oprichter Diederik Broekhuizen wekelijks een artikel dat eerder verscheen op The Best Social Media. Het artikel van deze week werd geschreven door Britt Willemsen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!