Het is maar een kort berichtje dat ik binnen krijg op mijn iPhone: de beurswaarde van moederbedrijf Apple is duizend miljard dollar. Het staat er toch echt. Duizend miljard.
Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu ik dat bedrag zie begint het toch te duizelen. En dan te bedenken dat het grootste deel van die waarde werd gecreëerd nadat Steve Jobs was teruggetreden.
Toen Jobs overleed was het bedrijf ‘slechts’ 350 miljard waard. Daar is onder het bewind van Tim Cook 650 miljard bijgekomen. Hoe heeft hij dat gedaan? En hoe staat ‘het merk’ Apple ervoor nu het bedrijf zoveel waard is?
De grootste groei is danken aan een uitvinding van Jobs zelf: de iPhone. Cook heeft fantastisch gekapitaliseerd op de extensie van het Apple-merk in wat een van de meest winstgevende categorieën ter wereld is gebleken.
Maar Cook heeft het merk Apple ook verder uitgebreid naar een waaier van andere domeinen. Van de iPad zijn we gegaan naar de iWatch. Van iTunes, via Apple Music naar complete mediabundels waarbij entertainment en nieuws in één abonnement worden aangeboden.
Van de iMac naar de HomePod. En vol overgave heeft Cook zich ook gestort op betaaldiensten – het nieuwe goud volgens veel analisten. Vanuit betaaldiensten zal het merk gaan uitbreiden naar e-commerce. Om nog maar te zwijgen over de extensie naar het medische domein.
In de tijd van Jobs zouden al deze uitstapjes logisch met elkaar verbonden zijn via het Apple-mantra van creativiteit. Apple-gebruikers voelden zich aangesproken door een rotsvast geloof in het menselijke vermogen tot creëren. Ze voelden zich onderdeel van een creative class lang voordat het begrip zou worden gekaapt door modieuze stadsambtenaren.
Maar creativiteit is niet meer de lijm die alles wat Apple doet met elkaar verbindt. Word ik creatiever van het bijhouden van mijn lichamelijke conditie via de iWatch? Voel ik me lid van de creatieve klasse als ik mijn boodschappen bestel via de HomePod?
Gevraagd naar wat dan wel de rode draad is die alles met elkaar verbindt, antwoordt Cook: ‘We’ve gone into the Apple watch business, which has gotten us into wellness and health. We keep pulling that string to see where that takes us.’ Met andere woorden: we vinden de meest gebruikersvriendelijke spullen uit en van het een komt het ander.
Jobs geloofde in verhalen. Cook gelooft in knutselen. De een creëerde iets nieuws op basis van een ‘groot idee’. Voor de ander is het een verbetering van het voorgaande. De een zag het product als een symbool van ‘het goede’, de ander wil gewoon een heel goed product.
De triomftocht van Cook is de overwinning van de ingenieur op de kunstenaar.