Beslist.nl meldt groei vanwege aanstaande veranderingen Google Shopping

Op 28 september wordt bekend worden welke veranderingen de zoekmachine doorvoert.

Nederlandse webshops zijn begonnen met het nemen van actie ter voorbereiding op het verdwijnen van de huidige vorm van Google Shopping. Dit concludeert online winkelcentrum Beslist.nl uit de toename van het aantal aanmeldingen en de reacties van webshops. De laatste maand verdrievoudigde het aantal aanmeldingen ten opzichte van vorig jaar. Google heeft van de EU-commissie tot 28 september de tijd gekregen om aanpassingen door te voeren. 

 Volgens Beslist.nl oprichter en ceo Kees Verpalen zijn de meeste Nederlandse webshops pas de laatste weken actie gaan ondernemen: ‘We merkten na de uitspraak van de EU in juli dat webshops zich in eerste instantie afwachtend opstelden. De laatste maand lijken meer webshops te beseffen dat afhankelijk zijn van Google Shopping echt te gevaarlijk is.’

Feestdagen

Beslist.nl meldt dat een veelgehoorde reden bij webshops die zich aanmelden is dat zij het risico willen minimaliseren om bezoekers en omzet te verliezen, vooral met het oog op de feestdagen.

De meeste nieuwe webshops die zich aanmelden verkopen producten in de segmenten Health & Beauty, Fashion en Speelgoed.

Procedure

Op 28 september verloopt de deadline en zal bekend worden welke veranderingen Google door gaat voeren. Vervolgens publiceert de Commissie na 60 dagen, op 28 november, de eerste periodieke evaluatie van de aanpassingen die Google heeft gedaan in haar Shopping gedeelte. Wanneer men oordeelt dat Google zich niet aan de maatregelen heeft gehouden kan er een boete tot 5 procent van de wereldwijde dagomzet opgelegd worden voor iedere dag dat men zich niet aan de maatregelen heeft gehouden.

Beeld: ijeab / 123RF Stockfoto

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie