Bavaria wisselt van bureau, slogan ‘Zo. Nu eerst een Bavaria’ in ere hersteld

Swinkels Family Brewers kiest voor reclamebureau Fama Volat, dat ‘Brabantse wortels deelt’.

Leden van een studentenvereniging in Leiden hebben een kasteel gebouwd van kratjes bier.
ANP, Rick Nederstigt

Het is nog geen twee jaar geleden dat Bavaria de vertrouwde slogan ‘Zo. Nu eerst een Bavaria’ overboord gooide, maar met de keuze voor een nieuw bureau, Fama Volat, wordt die nu in ere hersteld. De slogan ‘Welcome to the Family’, die in november 2016 het levenslicht zag onder verantwoordelijkheid van de toenmalige marketing director, Lieke Duijmelings, blijft internationaal gehandhaafd in de landen waar Bavaria actief is. (Duijmelings verliet de organisatie november vorig jaar na 2,5 jaar.)

Humor

Florent Renders, die als marketeer bij Swinkels Family Brewers verantwoordelijk is voor het merk Bavaria, zegt in een toelichting op de terugkeer van de slogan: ‘In Nederland biedt ‘Zo. Nu eerst een Bavaria’ alle ingrediënten om ons verhaal op een relevante, maar luchtige manier te vertellen. In Nederland kennen mensen ons vooral als een biermerk dat met humor in het leven staat. We zijn en blijven dat Brabantse biermerk met die knipoog, maar tegelijkertijd nemen we het brouwen van ons bier al 300 jaar uiterst serieus en daar willen we graag over vertellen. We hebben er alle vertrouwen in dat Fama Volat op originele wijze invulling gaat geven aan één van de bekendste slogans uit de reclamegeschiedenis.’

Fama Volat

De aanstelling van Fama Volat als leading agency voor Bavaria in Nederland wordt door de Lieshoutse familiebrouwer gemotiveerd met de sterke Brabantse wortels. Naast kantoren in Nijmegen en Amsterdam zit Fama Volat in Eindhoven. 'De vertrouwdheid met het Brabantse gevoel maakt Fama Volat de aangewezen partij om Bavaria in een crossmediale campagne te positioneren als gepassioneerde familiebrouwer met 300 jaar brouwervaring, die met een knipoog naar het leven kijkt.' De campagne gaat in oktober van start.

Eerder was Fama Volat verantwoordelijk voor campagnes als de regionaal ingestoken campagne #carnavalvrij. Swinkels Family Brewery: 'Hiermee bewees het reclamebureau dat de thuisregio van Bavaria voor haar bekend terrein is.'

Welcome

De campagne, de slogan die 'Zo. Nu eerst een Bavaria' moest doen vergeten, was dus 'Welcome to the Family' (bureau: N=5, zie video hieronder). Met het nieuwe campagneconcept werd het pad naar een internationale positionering ingeslagen. De rationale bij de campagne luidde destijds als volgt: 'Met deze campagne willen we het gevoel dat het samen drinken van een biertje oproept vieren. Wie je ook bent en waar je ook vandaan komt, je hoort er altijd bij.’ Met deze boodschap en bier als verbindende factor zei Bavaria mensen te willen samenbrengen.

Bavaria, Welcome to the Family

Aftrap

De nieuwe campagne van Bavaria gaat live in het najaar, maar vanaf 10 augustus is de comeback van de slogan ‘Zo. Nu eerst een Bavaria’ al op de Nederlandse buis te zien als de Brabantse familiebrouwer zich presenteert als de nieuwe sponsor van Veronica Inside met Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp. Volgens Renders bereikt Bavaria met de sponsoring het hart van de doelgroep: ‘Voetbalminnende Nederlanders die van een biertje houden en luchtig in het leven staan.’

Vrienden van Bavaria

Eén van de meest legendarische 'Zo. Nu eerst een Bavaria'-commercials, was die met de jongens (de 'vrienden') die jarenlang de hoofdrol speelden in de reclames van Amstel. Na het beëindigen van hun contract met Heineken, wist Bavaria ze razendsnel te strikken voor één van de geestigste bierreclames uit de Nederlandse geschiedenis: 'Zo. Nu eerst een Bavaria'.

Vrienden van Bavaria en Nu eerst een Bavaria

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Henny Nieuwenhuis
Het is nog steeds onvoorstelbaar hoe marketing managers hun gang mogen gaan met een bier merk. Een volslagen zwalkend beleid tot gevolg. Manager weg: nieuwe positionering.
Wanneer je naar de portfolio van N=5 kijkt, zie je dat dit bureau een heel goed gevoel voor merk en passende merkwaarden heeft. 'Welcome to the family" is een idiote briefing van een manager, die weer vertrokken is en daar kan je het bureau niet de schuld van geven.
Zolang Bavaria dit laat gebeuren, blijft het een zwalkend B merk voor de bierdrinkers buiten Lieshout. Niks leuks, niks luchtig, niks humor Zo, nu eerst eens echt bier worden.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie