Ecorus, een specialist in het bedenken, bouwen, beheren en financieren van – naar eigen zeggen – ‘de technisch best renderende zonne-energiecentrales’, maakt een verdere evolutie van het merk door. Gilbert Weber, sinds anderhalf jaar verantwoordelijk voor het merk en de marketing van Ecorus, heeft in samenwerking met branding-expert Andy Mosmans een nieuwe merkidentiteit en -strategie vastgesteld, waarna het merkverhaal en creatief concept zijn ontwikkeld. ‘Van een herpositionering is geen sprake’, zegt Mosmans, ‘meer van een verdere evolutie van het merk qua betekenis en business’.
Ecorus werd in 2010 in België opgericht door Philippe Vanhoef en Raphael Janssens, om zich in de jaren daarna te ontwikkelen van pionier naar solar specialist. De kern van het merk is dat Ecorus ademt, denkt, doet en 100 procent gelooft in zonne-energie. Het is een merk dat wil meewerken aan een betere, duurzamere wereld, zonder fossiele energie, zonder CO2, maar met een substantieel aandeel zonne-energie. ‘Zonne-energie is in de visie van Ecorus het nieuwe olie en gas. Het is de nieuwe standaard. Op deze manier wil Ecorus het verschil maken, impact.’
Eco 'R Us
Voor de mensen die bij ‘Ecorus’ denken aan een ecologisch ingesteld iemand uit Rusland, de opbouw van de merknaam is geïnspireerd op de gedachte ‘Eco ‘R Us’. ‘Maar verder sprak de klank de founders ook gewoon aan’, zegt Weber, ‘was de naam onderscheidend ten opzichte van concurrenten en was de domeinnaam nog beschikbaar.’ Ecorus is een puur b-to-b-merk en richt zich op ondernemers, eigenaren en beslissers in organisaties.
Weber over het belang van zonne-energie: ‘Uiteindelijk is alle energie zonne-energie en zonder zon is er geen leven. De zon is een enorme nucleaire reactor die er al 5 miljard jaar is en ook nog wel 5 miljard jaar zal draaien; zonder kosten, zonder nucleair afval en zonder Tsjernobyl of Fukushima risico’s. Trading van energie zal in de toekomst via een solar community plaatsvinden. Wij zien Europa als één grote energie-community, waarin iedereen consument én producent is.’
Weber stelt dat Ecorus voor een ruimtevaartbenadering heeft gekozen. ‘We moeten de grenzen van techniek en innovatie verleggen, het onmogelijke mogelijk maken. Met lef om te gaan waar nog geen concurrent is geweest. Het is onze expeditie die 10 jaar geleden begon met een beloning die de waarde van geld overtreft: een betere toekomst voor mens en planeet.’
Solar totem
Volgens Mosmans is zonne-energie in de afgelopen 15 jaar als jonge industrie heel snel volwassen geworden. ‘Nu het belang en de voordelen van solar voor de early majority zichtbaar worden, wordt ook de betekenis van het merk relevanter. Ecorus onderscheidt zich met een merkstrategie die duidelijk maakt dat het gaat om wie je bent (who) en waarom je doet wat je doet (why). De antwoorden op deze existentiële vragen zijn samengebald in het concept ‘Shine Bright’ dat we samen met mijn creatieve partners Bram Holzapfel en C.J. de Melker vanuit ons bureau Vengean hebben ontwikkeld.’
Om het Shine Bright-merkverhaal de komende jaren uit te dragen, is de ‘solar’ ontwikkeld. Mosmans: ‘Als vorm, letter, symbool en “totem”. Het is de visuele representatie van het pad tussen zon en aarde via Ecorus. Het borduurt voort op de Ecorus-huisstijl met de groene signature-kleur die staat voor planeet en ecologie en voegt er een warme oranje kleur aan toe die de communicatie meer iconisch maakt.’