Apple op één, Microsoft op twee, Dell op drie, het geeft al een beetje aan welk type merken we kunnen verwachten in de top 100 meest inspirerende b-to-b-merken die is samengesteld door Wunderman Thompson (WT). Hieronder de top tien. Via deze link (en het achterlaten van uw e-mailadres), is de gehele top 100 te downloaden.
- Apple
- Microsoft
- Dell
- IBM
- HP
- Intel
- DHL
- FedEx
- Lenovo
- UPS
PostNL op 69
Ja, ook veel internationale consultants zijn vertegenwoordigd in de top 100 van WT, maar het zijn de tech-merken, elektronica-hardware-merken en transport(gerelateerde) merken (PostNL op nummer 69!), die er de klok slaan. Maar hoe is WT tot de lijst gekomen? En waarom koos het voor het kenmerk ‘inspiratie’ bij b-to-b-merken? Nou, de bureaugroep is ervan overtuigd dat b-to-b-merken de kracht van emotie zien om groei te stimuleren en dat zou een sleutelfactor zijn bij het creëren van een inspirerend B2B-merk. WT: ‘Deze studie toont aan dat inspiratie een proces is, waarbij het merk een nieuwe, positieve mogelijkheid voor mensen presenteert, een mogelijkheid waarvan ze zich gedwongen voelen om gebruik van te maken.’
Verheffend, magnetisch en motiverend
Uit onderzoek van WT naar inspiratie op het gebied van motivatiepsychologie, stelt het bureau vast dat inspirerende merken hoog scoren op drie factoren:
Verheffend:
‘We voelen ons goed als we op een altruïstische manier denken en handelen. Verheffende merken tonen een positieve impact op de samenleving en een zorgzame benadering van hun klanten. Dit creëert op zijn beurt het gevoel dat voor hen kiezen ons zou helpen om het soort persoon te worden waar we naar streven. Dit wordt gemeten in onze dataset door scores voor "zorgt voor zijn klanten", "sociaal verantwoordelijk" en "behulpzaam".'
Magnetisch
‘Dit verwijst naar de sociale aantrekkingskracht van een merk; mensen voelen zich aangetrokken tot het merk. We berekenen de Magnetische score aan de hand van scores voor "leider," "beste merk", "zou aanbevelen aan een vriend" en “wint aan populariteit”.'
Motiverend
‘Motiverend betekent dat het merk iets anders biedt dat je zal helpen je doelen te bereiken. De metingen die Motiverend vormen zijn "goede waarde", "hoge prestaties", "eenvoudig" en "onderscheidend”.’
WT concluderend: ‘De studie toonde aan dat de Inspiratiescore van een merk, gebaseerd op hoe sterk het is op deze drie factoren, zeer voorspellend is voor het vermogen om marktaandeel te vergroten en een premium prijs te rechtvaardigen.’
Leuk om te vermelden; ook ‘ons eigen’ AkzoNobel is zo verheffend, magnetisch en motiverend dat het een plek in WT’s top 100 verdient: nummer 99.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!